Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

SEWD Centrum Drewna

sobota 20 kwietnia 2024r.   imieniny: Agnieszka, Czesław, Czech

Reklama

A A A

W dniach od 2 do 5 lica br. słuchacze Barlineckiego UTW uczestniczyli w wycieczce na trasie: Malbork, Wigry, Kowno, Wilno i Troki. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Zamku Krzyżackiego w Malborku (jako chwila przerwy w dalszej podróży). Zwiedziliśmy Zamek Niski, Przedzamcze, Zamek Średni z rozległym dziedzińcem z m. in. Pałacem Wielkich Mistrzów oraz Zamek Wysoki czworoboczny, z dziedzińcem otoczonym krużgankiem, oraz kościołem Najświętszej Maryi Panny.

Po noclegu w Gibach udaliśmy się do Klasztoru Pokamedulskiego na Wigrach, który należy do najcenniejszych zabytków Suwalszczyzny. Obejrzeliśmy m.in. kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NM, kaplicę Kanclerską, eremy, w których mieszkali kameduli. To właśnie na Wigrach w Klasztorze Pokamedulskim w dniach od 08 do 10 czerwca 1999r wypoczywał Ojciec Święty Jan Paweł II.

Kolejnym etapem naszej podróży było Kowno. Wspólnie z przewodnikiem odbyliśmy spacer po kowieńskiej starówce. Obejrzeliśmy Zamek z XIV wieku, Kościół  św. Jerzego Męczennika  - jeden z najstarszych kościołów w Kownie, Ratusz Kowieński nazywany „białym łabędziem” i plac Ratuszowy, dom w którym mieszkał Adam Mickiewicz, kościół p.w. Wniebowzięcia NMP tzw. kościół Witolda i Katedrę Kowieńską pw. „Św. apostołów Piotra i Pawła”, zbudowaną z inicjatywy księcia Witolda Wielkiego ok. 1413r. Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do regionalnej  wileńskiej restauracji na obiadokolację i degustację miejscowych potraw i trunków.

REKLAMA

Zwiedzanie Wilna rozpoczęliśmy od Kościoła Św. Piotra i Pawła na Antokolu. Kościół ten jest jednym z najpiękniejszych obiektów sakralnych. Z zewnątrz wygląda niepozornie, jednak jego wnętrze skrywa ogrom detali stworzonych przez najsławniejszych włoskich mistrzów baroku - Pietra Pierti i Giovanniego Gali. Następnym punktem programu był Cmentarz na Rossie. Tutaj słuchacze Barlineckiego UTW złożyli wiązankę kwiatów i zapalili znicz na mogile z płytą z czarnego granitu z napisem "MATKA I SERCE SYNA", w której jest pochowana Matka z Bilewiczów Piłsudska oraz serce jej syna Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Zwiedzane Starówki Wileńskiej, która jest wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, rozpoczęliśmy od Ostrej Bramy - bramy miejskiej wraz z przylegającym do niej fragmentem muru obronnego. Od strony wewnętrznej bramy znajduje się klasycystyczna, wzniesiona w 1829, kaplica Ostrobramska z obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej Królowej Korony Polskiej (Matki Boskiej Miłosierdzia). Kolejno zwiedzaliśmy prawosławną Cerkiew Świętego Ducha, Kościół św. Kazimierza i Plac Ratuszowy z Ratuszem, który pełni rolę reprezentacyjnej budowli miasta. Obejrzeliśmy Sanktuarium Miłosierdzia Bożego oraz Pałac Prezydencki – oficjalnej rezydencji litewskiej głowy państwa. Spacerkiem udaliśmy się w stronę Uniwersytetu Wileńskiego,  założonego w 1579 przez króla Polski Stefana Batorego jako Akademia i Uniwersytet Wileński Towarzystwa Jezusowego. Uniwersytet jest liderem rankingu najlepszych uczelni Litwy. To w pełni autonomiczna szkoła wyższa kształcąca 23 tysiące studentów i doktorantów. Na współczesny Uniwersytet Wileński składa się 12 wydziałów, 7 instytutów, 10 jednostek badawczych, najstarsza w Litwie biblioteka, szpital uniwersytecki, obserwatorium astronomiczne, ogród botaniczny, centrum komputerowe oraz kościół akademicki pod wezwaniem św. Janów (kościół św. Jana Chrzciciela i św. Jana Apostoła i Ewangelisty). Na terytorium uczelni znajduje się 12 dziedzińców, które otaczają uniwersyteckie gmachy. Wjechaliśmy również na wieżę kościoła św. Janów, skąd podziwialiśmy piękne widoki na Wilno i okolice. Zwiedziliśmy również Kościół św. Anny który jest cennym zabytkiem wileńskiego późnego gotyku, wizytówką Wilna, którą, według legendy, sam Napoleon chciał przenieść na dłoni do Paryża. Kolejnym kościołem  była Cerkiew św. Trójcy i Klasztor Bazylianów. W XIX wieku w części klasztoru urządzono carskie więzienie. To tutaj więziono Adama Mickiewicza, tutaj rozgrywała się akcja III części „Dziadów”.

Ostatnim punktem programu do zwiedzania była  Bazylika archikatedralna św. Stanisława Biskupa i św. Władysława w Wilnie, katedra archidiecezji wileńskiej, miejsce pochówku wielkich książąt litewskich i królów Polski. Wewnątrz Katedry znajduje się 11 kaplic, z których najcenniejszą ze względu na swój wystrój i symboliczną wymowę jest Kaplica św. Kazimierza.

Następnego dnia zwiedziliśmy w Trokach Zamek Witolda, który znajduje się na wyspie na jeziorze Galve. Został zbudowany ok. XIV - XV wieku. Obecny wgląd to efekt rekonstrukcji przeprowadzonej w II ołowie XX w.  Mieliśmy również okazję spróbować przysmaki miejscowej karaimskiej ludności kibiny-karaimskie pierożki nadziewane mięsem.

Moc wiedzy, moc wrażeń, moc przejechanych kilometrów ale  to co zobaczyliśmy w tych pięknych miejscach na zawsze pozostanie nam w pamięci.