pldaenfrdeuk

 sobota 11 lipca 2020r.   imieniny: Benedykt, Cyprian, Kalina

Reklama

A A A
4.75 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (4)

W marcu weszła w życie ustawa wprowadzająca program „Kolej Plus”. Głównym celem programu, jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym, poprzez przywrócenie połączeń kolejowych do co najmniej dwudziestu polskich miejscowości (o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców).

W związku z podpisaną ustawą, otrzymaliśmy list od jednego z naszych Czytelników. W liście czytamy m.in.

GUS podaje, że na 2017 rok ludność Barlinka to prawie 14 tysięcy osób, tak więc spełniamy ten wymóg. Czy oznacza to, że za jakiś czas możemy się spodziewać pociągów w Barlinku? Wiadomo na jakim etapie są rozmowy w tej sprawie, o ile w ogóle jakieś są?.

REKLAMA

O odpowiedź w tej sprawie, zwróciliśmy się do Burmistrza Barlinka Dariusza Zielińskiego.

Program "Kolej Plus" skierowany jest m.in. do jednostek samorządu terytorialnego lub związków metropolitarnych, które nie posiadają połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizacje lub budowę linii kolejowych. Będzie realizowany do 2028 roku. Dawna linia kolejowa Choszczno - Głazów (Myślibórz) nie istnieje. PKP nie jest już właścicielem lub zarządzającym tych nieruchomości. W miejscu dawnej linii kolejowej powstała lub powstanie infrastruktura: drogowa lub rowerowa. Gmina Barlinek nie mogłaby być beneficjentem bez porozumienia z innymi gminami znajdującymi się na trasie kolejowej. Tym bardziej, że gminy musiałyby partycypować w realizacji budowy min. 15% wartości inwestycji. Nie ma żadnych rozmów i ustaleń w tej sprawie.

Dziś 17 czerwca rozebrano budynek powojennego dworca. Tak więc nie ma szans na powrót pociągów do Barlinka. A szkoda.

Zapraszamy więc na krótką podróż po historii barlineckiej kolei, przygotowaną przez Muzeum Regionalne w Barlinku (na podstawie archiwalnych fotografii, „Nadwarciańskiego Rocznika Historyczno – Archiwalnego nr 18” a także kronik Cz. Paśnika).

monikary

 

 

 

Komentarze

Guest

W 1945 "Spalili Dworzec i rozebrali tory", w 1991 i 2014 - Dworca nie trzeba było palić - rozebrano tory i wyprzedano co się z tego dało, szyny, podkłady, tłuczeń. Należy przypomnieć , że taki los spotkał wcześniej Linię kolejową - Strzelce Krajeńskie-Płotno-Warszyn- Pyrzyce-Stargard-Gryfino-Szczecin. Do dzisiaj chyba jeszcze stoją fragmenty zabudowań przy drodze Pełczyce - Jarosławsko.
+7

Guest

Z jednej strony mamy największe i najdroższe na świecie kijki do nordic walking i całą masę niepotrzebnego badziewia które notorycznie jest niszczone i naprawiane zapewne za pieniądze mieszkańców, z drugiej strony jest opcja żeby skomunikować miasto z resztą województwa. Ale chyba lepiej jest wyrzucać pieniądze w błoto.
+7

Guest

"Nie ma żadnych rozmów i ustaleń w tej sprawie" i koniec tematu? To że inne gminy musiałyby uczestniczyć, nie jest argumentem przeciwko wzięciu udziału w programie. Ludzie na Pana zagłosowali, teraz wypadałoby robić swoje, dzwonić, pytać, proponować, stawać na głowie żeby stworzyć jakieś podwaliny do dyskusji na temat jakichkolwiek możliwości w tej sprawie.

Guest

Cytuję Guest:
W 2017 roku na jednym z gorzowskich portali, wypowiadali się mieszkańcy, którzy bardzo korzystnie opisywali budowę zupełnie nowej lini kolejowej do Choszczna, przez Barlinek. Bezpośrednio połączone zostałyby dwa miasta wojewódzkie. Myślę, że to najlepsze rozwiązanie. Takim szynobusem z Gorzowa przyjeżdżało by dużo turystów jednodniowych. Połączenie tylko z Choszcznem było by nie rentowne, tak jak ktoś napisał, wydać 200 mln na 30 km dla 15 osób to więcej niż przesada.

Było by rentowne bo Choszczno to węzeł komunikacyjny.
+1

Guest

W 2017 roku na jednym z gorzowskich portali, wypowiadali się mieszkańcy, którzy bardzo korzystnie opisywali budowę zupełnie nowej lini kolejowej do Choszczna, przez Barlinek. Bezpośrednio połączone zostałyby dwa miasta wojewódzkie. Myślę, że to najlepsze rozwiązanie. Takim szynobusem z Gorzowa przyjeżdżało by dużo turystów jednodniowych. Połączenie tylko z Choszcznem było by nie rentowne, tak jak ktoś napisał, wydać 200 mln na 30 km dla 15 osób to więcej niż przesada.
+2

Guest

Przywracanie do życia i budowa nowych szlaków

- To odbudowa, modernizacja, przywracanie do życia tych torów kolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowa nowych szlaków - zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Program – wskazał Adamczyk - jest bardzo korzystny dla samorządów, bowiem 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez realizatora zadania – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Minister infrastruktury zapowiedział, że program szacowany na 6,5 mld zł jest otwarty na propozycje kolejnych przedsięwzięć. - Dziś wytypowaliśmy 20 miejscowości, do których będzie doprowadzony szlak kolejowy, albo ten zrewitalizowany albo ten na nowo wytrasowany - wskazał.
+3

Guest

Cytuję Guest:
Cytuję Guest:
Tam gdzie mądre Samorządy Kolej jest odbudowywana. Dzięki kopalniom ropy naftowej Dębno posiada Kolej do Kostrzyna. W Barlinku i Myśliborzu, który był węz kem komunikacyjnym "władze" prawie walczyły o likwidację Linii kolejowej. Niektórzy są jeszcze dzisiaj u władzy i nic nie zrobią by przywrócić komunikację kolejową zawsze miastotwórczą i wspierającą rozwój przemysłu. Należałoby zapytać tych działaczy którzy przez długi okres czasu byli członkami Rady Nadzorczej Bometu i jego kolejnych przepoczwarczeń w których w dziwny sposób pozbywano się majątku tego kiedyś największego Zakładu pracy. Likwidatorzy powinni już dać spokój Oni już niczego nie rozwiną prócz własnych chuci. Należy podjąć wszelkie działania by przywrócić łączność kolejową z Choszcznem i Kostrzynem nawet ze względów obronnych


Totalnie bez sensu przywracac kolej, zeby 15 osob moglo pojechac pociagiem. W naszym warunkach masowy transport drogowy jest lepszy, tanszy i ma mozliwosc zaadaptowania do zmian rynku badz popytu. Kupno skladow, infrastruktura kolejowa i jej utrzymanie kosztuje mase pieniedzy.


To po co było likwidować kolej? można było zrobić restrukturyzację zamiast kłaść asfalt za grube miliony, można było zrobić kolejkę turystyczno - krajoznawczą oraz pasażeską... a teraz mamy śmiech na sali ze średnicówką ktora spowalnia ruch z lipian do centrum barlinka i spowrotem, kpina

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Prosimy zaloguj się lub zarejestruj. Rejestracja jest jednoznaczna z akceptacją regulaminu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - napisz do nas . lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi".