pldaenfrdeuk

 


 piątek 27 listopada 2020r.   imieniny: Dominik, Oda, Wirgiliusz

Reklama

A A A
Image
ARBUZ Z FETĄ
Okres letni uważany jest za najlepszy czas na odchudzanie. Dlaczego jednak dzieje się tak, że we wrześniu, po zakończonych wakacjach i sezonie urlopowym, gabinety dietetyczne pękają w szwach? Może Tobie również zdarzyło się schudnąć do wakacji, a później dopadł Cię efekt jojo? Zobacz, na co musisz szczególnie uważać podczas wakacji aby Twoja uprzednia praca nie poszła na marne!

BŁĘDNE MYŚLENIE - jeśli źle zaczniesz już na starcie, zwiększy się ryzyko porażki lub efektu jojo.

Rada: Myśl o odchudzaniu jako o dobrym początku do zmian swojego stylu życia na stałe. Odchudzanie nie powinno być Twoim chwilowym kaprysem, nie można schudnąć "na wakacje". Możesz postawić sobie cel określony w czasie, np. schudnąć "do wakacji", co pozwoli Ci na skuteczniejsze dążenie do swojej wagi docelowej. Odpowiedni sposób myślenia pozwoli Ci na utrzymanie wagi przez cały rok!

SŁODKIE OWOCE - nieodzowny element wakacyjnej diety. W tym okresie na naszych stołach królują truskawki, maliny, czereśnie i arbuzy.  Ale czy na pewno można się nimi bezkarnie zajadać?

Rada: Ograniczaj ilości spożywanych owoców. Oczywiście, są zdrowe i niskokaloryczne, natomiast zawierają cukry proste, które zjedzone w nadmiarze, również mogą przyczynić się do wzrostu wagi. 1 porcja owoców to np. 1 szklanka truskawek czy czereśni. Warto wiedzieć, że np. arbuz ma wysoki indeks glikemiczny (IG) więc mimo, że składa się głównie z wody, może powodować skoki poziomu cukru we krwi, zwiększając przy tym tendencję do odkładania się tkanki tłuszczowej. Uważaj również na modne owocowe koktajle i smoothie - w nich jest zdecydowanie większa porcja owoców, niż tak, którą zalecają dietetycy.

SEZON GRILLOWY - często sprzyja dietetycznej dyspensie. Pokus jest dużo - grillowana kiełbasa, karkówka lub boczek, popijane zimnym piwem - to częsty widok na grillu polaków.

Rada: Grill potraktuj jako spotkanie z bliskimi osobami oraz okazję do spędzenia aktywnie czasu na świeżym powietrzu. Zdrowe grillowanie nie musi być nudne! Możesz przygotować apetyczną rybę, szaszłyki drobiowe z warzywami, faszerowane warzywa tj. cukinia czy pieczarki lub kupić drobiową kiełbasę. Zadbaj o to, aby na stole były sałatki z sezonowych warzyw, a gotowe sosy zastąp domowymi. Jeżeli wizja wody zamiast piwa Cię nie satysfakcjonuje, lepiej sięgaj po te bezalkoholowe.

REKLAMA

URLOP I WYJAZDY - Wyjeżdżając za granicę chcemy poznać kulturę i kuchnię innych ludzi. Opcja "All Inclusive" niestety sprzyja próbowaniu wielu potraw, a co za tym idzie, zjadaniu większych porcji.
Rada: Przede wszystkim zachowaj zdrowy rozsądek. Jeżeli chcesz spróbować kilku produktów "zakazanych", wybierz 3 i z każdego nałóż na talerz małą porcję. Unikaj dokładek. Podczas dojadania, bardzo ciężko jest kontrolować ilości zjadanego jedzenia. Pilnuj, aby największą kaloryczność spożyć w pierwszej połowie dnia tj. do obiadu, później bądź aktywny, a spalisz nadprogramowe kalorie.

REGULARNOŚĆ - idąc z dziećmi na plażę lub zwiedzając nowe miejsce często zapominamy o zabraniu jedzenia. Również wysoka temperatura mocno ogranicza nam możliwości kulinarne, a nieznajomość miejsca w którym przebywamy powoduje, że nie wiemy, co można zamówić lub gdzie zjeść tak, aby nie odbiło się to na naszej wadze.

Rada: Zapytaj przewodnika o możliwość zrobienia przystanku w czasie zwiedzania i dowiedz się jakie punkty gastronomiczne można odwiedzić w okolicy. Zaplanuj odpowiednio wcześniej posiłek i zabierz ze sobą w drogę, np. kanapkę, owoce i soki. Unikaj produktów mlecznych.

LODY DLA OCHŁODY - podczas rodzinnego spaceru w słoneczny dzień, duża część z nas robi przystanek w lokalnej lodziarni. Częste wizyty w takich miejscach, niestety, mimo, że przyjemne - mogą skończyć się dodatkowym kilogramem (lub kilkoma!).

Rada: Poszukaj zdrowych zamienników. Zrób domową wersję lodów - zamiast sztucznych aromatów, użyj mrożonych owoców tj. truskawki, maliny, banany. Zamień tłustą śmietanę na jogurt naturalny lub mleko (np. kokosowe), dodaj awokado i ulubione dodatki tj. kakao, orzechy czy wiórki kokosowe. Lody możesz dosłodzić płynnym słodzikiem lub miodem. Taka alternatywa będzie zdecydowanie zdrowsza, mniej kaloryczna ale równie smaczna.

Oczywiście, nie może zabraknąć letniej, kulinarnej propozycji. Dla wielu wciąż zaskakujące połączenie arbuza z serem feta, dla innych już stały bywalec na wakacyjnym stole. Zachęcamy do spróbowania!

LETNIA SAŁATKA - ARBUZ Z FETĄ

Składniki: 1/2 małego arbuza, 100g sera feta light, 4 łyżki soku z cytryny, pieprz, kilka listków świeżej mięty lub melisy.

Przygotowanie: Miąższ arbuza pokroić w kostkę, usunąć pestki. Ser feta zetrzeć na tarce. Kawałki arbuza przełożyć do salaterki, polać sosem z cytryny, posypać fetą i oprószyć świeżo zmielonym pieprzem. Udekorować świeżymi listkami ziół.

Smacznego życzy Centrum Dietetyczne Naturhouse Barlinek!  

Kącik dietetyczny >>>        

Image

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Prosimy zaloguj się lub zarejestruj. Rejestracja jest jednoznaczna z akceptacją regulaminu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - napisz do nas . lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.