pldaenfrdeuk

 


 piątek 27 listopada 2020r.   imieniny: Dominik, Oda, Wirgiliusz

Reklama

A A A
barlinek

Dynie, cukinie, kabaczki i papryki stanowią nieodzowny element jesiennego kulinarnego pejzażu. Nie tylko dodają naszym potrawom koloru i wyjątkowego smaku, lecz także, co ważniejsze, wzbogacają nasz organizm w witaminy i składniki mineralne, a przy tym dostarczają niewielkich ilości kalorii. Nie masz więc żadnych wymówek, by nie zadbać jesienią o figurę.

Nawet jeśli za oknem jeszcze przygrzewa słońce, jesień zbliża się szybkim krokiem, a wraz z nią spadek nastroju, chandra, osłabienie i infekcje. Dobra wiadomość jest taka, że masz jeszcze czas, by wzmocnić swoją odporność. Pomoże Ci w tym zbilansowana dieta, w której nie może zabraknąć sezonowych warzyw. Sprawdź, które z nich są szczególnie cenne dla zdrowia.

Papryka pełna witaminy C
Obecność tej witaminy w diecie to gwarancja zdrowia. Witamina C nie tylko zwiększa odporność, ale przyczynia się także do sprawnego funkcjonowania układu krążenia, chroni przed miażdżycą, obniża ciśnienie krwi, zapobiega odkładaniu się cholesterolu. Ma też dobroczynne działania na urodę - wychwytuje wolne rodniki i działa jak przeciwutleniacz. Warto więc pamiętać, że występuje w dużych ilościach nie tylko w owocach cytrusowych, ale także w papryce. Dbających o linię ucieszy fakt, że 100 g tego warzywa ma jedynie około 28 kcal.

REKLAMA

Dynia- cenna od miąższu aż po pestki
Chociaż modę na pomarańczową olbrzymkę zawdzięczamy Haloween, to jej największymi admiratorami powinni zostać eksperci od zdrowego żywienia. Miąższ dyni jest przede wszystkim bogaty w beta-karoten (antyutleniacz), dzięki czemu ma moc zapobiegania nowotworom oraz chorobom układu krążenia. Witaminy które zawiera - C, PP, B1, B2 - oraz składniki mineralne - potas, fosfor, żelazo, magnez - wpływają dobroczynnie na wzrok, serce, układ trawienia, przemianę materii. Pestki dyni są źródłem cynku, nienasyconych kwasów tłuszczowych, fitosteroli i lecytyny. Cynk wzmacnia włosy, paznokcie i pomaga walczyć z infekcjami. Lecytyna poprawia pracę układu nerwowego, a fitosterole obniżają poziom złego cholesterolu we krwi.

Bakłażan-owoc czy warzywo?
Ciemnofioletowe maczugi bakłażana szczególnie pokochali Grecy i Włosi. Ci ostatni właśnie zaczęli uprawiać go na szeroką skalę, dzięki czemu możemy delektować się nim w takich potrawach jak musaka czy ratatouille. Bakłażan zawiera sporo składników mineralnych - żelazo, wapń, potas, fosfor - oraz witaminy A, B i C. owoc jest też szczególnie bogaty w błonnik - ma nawet 50 % więcej błonnika niż jabłka! Jednak nie ma róży bez kolców. Bakłażan zawiera solaninę - toksyczny związek, który może powodować zatrucia pokarmowe, dlatego nie należy go spożywać na surowo. Oprócz tego jest ciężkostrawny i może powodować wzdęcia. Bakłażan również chłonie tłuszcz, dlatego powinno się go smażyć na suchej patelni.

Niskokaloryczny i lekkostrawny patison
Spośród warzyw wyróżnia go z pewnością oryginalny kształt kosmicznego talerza, który może przybierać różne barwy - od białej, żółtej, zielonej aż po granatową. Patisony duszone, faszerowane, marynowane, w sałatkach smakują wyśmienicie. Najlepsze są młode z delikatną skórką. W 100 g warzywa znajduje się zaledwie ok. 17 kcal, powinny więc zaprzyjaźnić się z nim osoby borykające się z nadwagą, tym bardziej że zapobiega również gromadzeniu się cholesterolu w organizmie. Dzięki sporej zawartości potasu i magnezu pozytywnie wpływa na układ krwionośny i serce. Witaminy z grupy B wspierają funkcjonowanie układu nerwowego.

barlinek

Dobrze przygotowane
Jesienne warzywa w odróżnieniu od wiosennych nowalijek wymagają dłuższej „obróbki”, to jednak wcale nie odbiera im kulinarnej atrakcyjności. Świetnie smakują w wydaniu niemal saute, delikatnie skropione oliwą i wzbogacone ulubioną przyprawą, jak również w bardziej wykwintnych kompozycjach np. ratatouille, musaka, wszelkiego rodzaju zapiekanki, tarty, wykwintne zupy kremy czy pikle i przetwory.

Smacznego życzy Centrum Dietetyczne Naturhouse Barlinek!

Kącik dietetyczny >>>

 

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Prosimy zaloguj się lub zarejestruj. Rejestracja jest jednoznaczna z akceptacją regulaminu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - napisz do nas . lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy.