Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 

SEWD Centrum Drewna

 

WATEX sp. z o.o.

 

LUX-TRANS

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 SEWD Centrum Drewna

 WATEX sp. z o.o.

 LUX-TRANS


 sobota 20 lipca 2024r.   imieniny: Czesław, Leon, Małgorzata

Reklama

A A A
4.75 1 1 1 1 1 Ocena 4.75 (4)

W marcu weszła w życie ustawa wprowadzająca program „Kolej Plus”. Głównym celem programu, jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym, poprzez przywrócenie połączeń kolejowych do co najmniej dwudziestu polskich miejscowości (o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców).

W związku z podpisaną ustawą, otrzymaliśmy list od jednego z naszych Czytelników. W liście czytamy m.in.

GUS podaje, że na 2017 rok ludność Barlinka to prawie 14 tysięcy osób, tak więc spełniamy ten wymóg. Czy oznacza to, że za jakiś czas możemy się spodziewać pociągów w Barlinku? Wiadomo na jakim etapie są rozmowy w tej sprawie, o ile w ogóle jakieś są?.

REKLAMA

O odpowiedź w tej sprawie, zwróciliśmy się do Burmistrza Barlinka Dariusza Zielińskiego.

Program "Kolej Plus" skierowany jest m.in. do jednostek samorządu terytorialnego lub związków metropolitarnych, które nie posiadają połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizacje lub budowę linii kolejowych. Będzie realizowany do 2028 roku. Dawna linia kolejowa Choszczno - Głazów (Myślibórz) nie istnieje. PKP nie jest już właścicielem lub zarządzającym tych nieruchomości. W miejscu dawnej linii kolejowej powstała lub powstanie infrastruktura: drogowa lub rowerowa. Gmina Barlinek nie mogłaby być beneficjentem bez porozumienia z innymi gminami znajdującymi się na trasie kolejowej. Tym bardziej, że gminy musiałyby partycypować w realizacji budowy min. 15% wartości inwestycji. Nie ma żadnych rozmów i ustaleń w tej sprawie.

Dziś 17 czerwca rozebrano budynek powojennego dworca. Tak więc nie ma szans na powrót pociągów do Barlinka. A szkoda.

Zapraszamy więc na krótką podróż po historii barlineckiej kolei, przygotowaną przez Muzeum Regionalne w Barlinku (na podstawie archiwalnych fotografii, „Nadwarciańskiego Rocznika Historyczno – Archiwalnego nr 18” a także kronik Cz. Paśnika).

monikary

 

 

 

Komentarze

+2

Guest

Szanowny Panie Burmistrzu, został Pan wybrany demokratycznie przez mieszkańców Barlinka, zdobył Pan ponad 3500 głosów. Pana obowiązkiem, jak w każdej innej pracy, jest spełnianie oczekiwań swojego pracodawcy, a więc nas, Barlinian. Pana obowiązkiem jest w tym momencie rozmowa z innymi przedstawicielami sąsiednich gmin, w celu dogadania się w tej sprawie, ponieważ tego oczekują mieszkańcy, w tym osoby które oddały Panu swój mandat zaufania. W naszym mieście nie brakuje głosów mieszkańców, którzy pragną powrotu kolei do naszego miasta. Po '89 roku kolej w Polsce była notorycznie likwidowana w takich miastach jak Barlinek. Dzisiaj rząd szczęśliwie wyciąga rękę do tych pokrzywdzonych miejscowości. Program zakłada nie tylko odnowienie istniejącej już infrastruktury kolejowej (która w Barlinku została już zburzona), ale również zbudowanie nowej od podstaw. W naszym interesie leży odbudowa kolei w Barlinku, wszak jesteśmy miejscowością turystyczną. Pytanie tylko, czy urzędujący burmistrz reprezentuje interes naszego miasta. Mam głęboką nadzieję że tak jest i że otworzy Pan oczy w tej sprawie i wysłucha Pan głosu mieszkańców.
+1

Guest

W 1945 "Spalili Dworzec i rozebrali tory", w 1991 i 2014 - Dworca nie trzeba było palić - rozebrano tory i wyprzedano co się z tego dało, szyny, podkłady, tłuczeń. Należy przypomnieć , że taki los spotkał wcześniej Linię kolejową - Strzelce Krajeńskie-Płotno-Warszyn- Pyrzyce-Stargard-Gryfino-Szczecin. Do dzisiaj chyba jeszcze stoją fragmenty zabudowań przy drodze Pełczyce - Jarosławsko.
+11

Guest

Z jednej strony mamy największe i najdroższe na świecie kijki do nordic walking i całą masę niepotrzebnego badziewia które notorycznie jest niszczone i naprawiane zapewne za pieniądze mieszkańców, z drugiej strony jest opcja żeby skomunikować miasto z resztą województwa. Ale chyba lepiej jest wyrzucać pieniądze w błoto.
+11

Guest

"Nie ma żadnych rozmów i ustaleń w tej sprawie" i koniec tematu? To że inne gminy musiałyby uczestniczyć, nie jest argumentem przeciwko wzięciu udziału w programie. Ludzie na Pana zagłosowali, teraz wypadałoby robić swoje, dzwonić, pytać, proponować, stawać na głowie żeby stworzyć jakieś podwaliny do dyskusji na temat jakichkolwiek możliwości w tej sprawie.

Guest

Cytuję Guest:
W 2017 roku na jednym z gorzowskich portali, wypowiadali się mieszkańcy, którzy bardzo korzystnie opisywali budowę zupełnie nowej lini kolejowej do Choszczna, przez Barlinek. Bezpośrednio połączone zostałyby dwa miasta wojewódzkie. Myślę, że to najlepsze rozwiązanie. Takim szynobusem z Gorzowa przyjeżdżało by dużo turystów jednodniowych. Połączenie tylko z Choszcznem było by nie rentowne, tak jak ktoś napisał, wydać 200 mln na 30 km dla 15 osób to więcej niż przesada.

Było by rentowne bo Choszczno to węzeł komunikacyjny.

Guest

W 2017 roku na jednym z gorzowskich portali, wypowiadali się mieszkańcy, którzy bardzo korzystnie opisywali budowę zupełnie nowej lini kolejowej do Choszczna, przez Barlinek. Bezpośrednio połączone zostałyby dwa miasta wojewódzkie. Myślę, że to najlepsze rozwiązanie. Takim szynobusem z Gorzowa przyjeżdżało by dużo turystów jednodniowych. Połączenie tylko z Choszcznem było by nie rentowne, tak jak ktoś napisał, wydać 200 mln na 30 km dla 15 osób to więcej niż przesada.
+2

Guest

Przywracanie do życia i budowa nowych szlaków

- To odbudowa, modernizacja, przywracanie do życia tych torów kolejowych, które zostały zlikwidowane, ale też budowa nowych szlaków - zaznaczył szef resortu infrastruktury.

Program – wskazał Adamczyk - jest bardzo korzystny dla samorządów, bowiem 85 proc. wartości zaplanowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez realizatora zadania – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Minister infrastruktury zapowiedział, że program szacowany na 6,5 mld zł jest otwarty na propozycje kolejnych przedsięwzięć. - Dziś wytypowaliśmy 20 miejscowości, do których będzie doprowadzony szlak kolejowy, albo ten zrewitalizowany albo ten na nowo wytrasowany - wskazał.

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież