Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 

SEWD Centrum Drewna

 

WATEX sp. z o.o.

 

LUX-TRANS

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 SEWD Centrum Drewna

 WATEX sp. z o.o.

 LUX-TRANS


 czwartek 18 lipca 2024r.   imieniny: Arnold, Erwin, Erwina

Reklama

A A A
0 1 1 1 1 1
Image
NIE CHCĄ BIOGAZOWNI
Zgodnie z zapowiedzią prezentujemy odpowiedź na pytania, jakie zadaliśmy firmie BioEnVentures B.M.V Sp. z o.o. Sp. K. dotyczące budowy biogazowni rolniczej w Dzikowie. BioEn Ventures, jako Inwestor, jest zorientowany na rozwój odnawialnych źródeł energii opartych o biogaz rolniczy powstający z biomasy roślinnej (wykluczone stosowanie odpadów poubojowych lub innych uciążliwych). Naszym celem jest produkcja czystej energii przy rozwoju lokalnej gospodarki.

Planowana inwestycja w miejscowości Dzikowo, w gminie Barlinek polega na budowie biogazowni rolniczej o mocy do 1 MW. Planowana instalacja jest przedsięwzięciem mającym na celu wytworzenie biogazu i wykorzystanie go w procesie produkcji odnawialnej energii elektrycznej i cieplnej. Elektrociepłownie biogazowe opierają się na dobrze znanej technologii fermentacji, w ramach której są stosowane sprawdzone na świecie rozwiązania techniczne gwarantujące minimalizację jakiegokolwiek oddziaływania na otoczenie.

Wybór lokalizacji pod inwestycję został dokonany w taki sposób, aby był neutralny dla mieszkańców, nie powodował uciążliwości logistycznych, a z drugiej strony Inwestorowi zależy na pozytywnym wpływie na lokalną gospodarkę. Biogazownie jako jedyne obecnie odnawialne źródła energii skutkują na lokalną ekonomię poprzez: wygenerowanie miejsc pracy, zakup substratu, usług transportowych. Wartość dodaną dla społeczności lokalnej można przeliczyć jako utrzymanie dla ok. 40 rodzin. W przypadku innego rodzaju źródeł takie korzyści nie występują.

1. Czy inwestycja ta nie będzie groźna dla mieszkańców Dzikowa?
Inwestycja budowy elektrociepłowni biogazowej w okolicach Dzikowa nie będzie w żaden sposób groźna dla mieszkańców. Wynika to z kilku elementów: odległej lokalizacji od zabudowań jak na instalację tego typu faktu, że wszelkie oddziaływania negatywne na środowisko zamykają się na terenie działki inwestycyjnej, proces technologiczny jest prowadzony w szczelnych zbiornikach (cały biogaz jest wychwytywany i spalany) a substraty są magazynowane w szczelnych rękawach, dzięki czemu nie ma emisji zapachowych poza terenem samej działki inwestycyjnej, instalacja nie powoduje jakichkolwiek przekroczeń emisji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska oraz Burmistrz Barlinka nałożą szereg wymagań jakie muszą zostać spełnione przez Inwestora, które w Polsce są bardzo restrykcyjne. Planowana inwestycja ma być zlokalizowana na północ od miejscowości Dzikowo. 

Najbliżej położona zabudowa mieszkaniowa znajduje się w odległości około 500 metrów na południowy wschód od  planowanego przedsięwzięcia. Dzięki temu nie będzie widoczna z terenu wsi, nie będzie zakłócać ciszy oraz nie będzie zauważalna w żaden inny sposób. Również transport substratu (surowca) będzie zorganizowany w taki sposób, aby nie przeszkadzać mieszkańcom Dzikowa (charakterystyka poniżej). Ponadto, Inwestor, zgodnie z wymagającymi w polskim prawie przepisami, przeprowadził analizę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, z której wynika, że: na terenach chronionych pod względem akustycznym równoważny dopuszczalny poziom dźwięku w środowisku nie zostanie przekroczony. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane będą do zbiornika bezodpływowego, które będą zagospodarowane przez firmę zewnętrzną. Wody opadowe i roztopowe będą podczyszczane i odprowadzane do szczelnego zbiornika.

W wyniku eksploatacji inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne. Emisję stanowić będą źródła technologiczne oraz transport substratów. Przeprowadzono analizę rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w powietrzu, która wykazała, że w okolicy planowanego przedsięwzięcia w fazie eksploatacji inwestycji wszystkie standardy jakości powietrza zostaną dotrzymane. Prawidłowa eksploatacja instalacji praktycznie nie będzie wywoływać oddziaływań na powierzchnię ziemi, wody powierzchniowe i podziemne, hałas oraz powietrze. Na terenie instalacji zastosowane zostaną również współczesne rozwiązania ochrony środowiska, minimalizujące wpływ przedmiotowej inwestycji do niezbędnego minimum.

Eksploatacji inwestycji będzie się wiązać z wytwarzaniem płynu pofermentacyjnego, stanowiącego doskonały nawóz organiczny; dzięki wylewaniu go na pola zmniejszy się wykorzystywanie nawozów sztucznych, co ma pozytywny wpływ na środowisko.

REKLAMA

2. Jak i którędy dowożone będą potrzebne do jej działalności, surowce? Co to będą za surowce?
Głównym surowcem (substratem) do produkcji biogazu będzie biomasa roślinna – kiszonka kukurydzy, trawy, żyta oraz inne rośliny energetyczne. Główne źródło substratu będzie pochodziło z kierunku na północ od Dzikowa. W tamtym obszarze jest ok. 8 tys. ha gruntów ornych, które będą źródłem substratów. Dla potrzeb planowanej instalacji wystarczy 400 – 500 ha pól. Z kierunku północnego będzie główny kierunek transportu. Średnio dziennie będzie to 4 do 5 transportów (80t substratu na dzień = 20 ton * 4 szt. transportu). Większe nasilenie transportu będzie w okresach zbiorów. Ważnym aspektem jest to, że stosowana przez inwestora technologia będzie opierała się na substratach zwożonych w różnych okresach – lato – jesień.

Część substratów będzie przewożona ze strony południowej. Będą to tylko niewielkie ilości, nie przekraczające 20% substratów. Jednym z substratów będzie obornik kurzy. Będzie on stanowił jedynie uzupełnienie i będzie służył podniesieniu jakości procesu fermentacyjnego. Nie jest on bezwzględnie konieczny i może być minimalizowany. Transport obornika kurzego będzie ograniczał się do 1 – 2 tygodniowo, co stanowi śladowe ilości. Zakłada się również, iż jego wykorzystanie będzie bezpośrednie, tzn. nie będzie magazynowany długoterminowo, co minimalizuje jakiekolwiek efekty zapachowe (nie większe niż magazynowanie obornika kurzego na polach przed nawożeniem).

3. Dlaczego budowy w żaden sposób nie skonsultowano z mieszkańcami wioski?
W zakresie informowania społeczeństwa i konsultacji społecznych Inwestor, jak również organ wydający decyzje (Burmistrz) postępuje zgodnie z wszystkimi standardami i przepisami.

Inwestor jak najbardziej jest otwarty na spotkania informacyjne i udzielanie wszelkich wyjaśnień, jak również uwzględnienia oczekiwań i wniosków społeczności lokalnej. Inwestor dotychczas nie przeprowadzał na terenie wsi Dzikowo takich konsultacji, ponieważ dopiero w obecnej fazie (sporządzenia Raportu Oceny Oddziaływania Na Środowisko) zgromadzono wystarczającą ilość informacji. Z drugiej strony, lokalizacja wybrana przez Inwestora jest na tyle neutralna, że w przekonaniu Inwestora nie wymagała wcześniejszych działań informacyjnych. Inwestor deklaruje jednak chęć spotkania z mieszkańcami, przedstawienie wszystkich stron przedsięwzięcia, wysłuchania i uwzględnienia oczekiwań mieszkańców. Poniżej, Inwestor wskazuje obowiązujące zasady udziału społeczeństwa w sprawach dot. ochrony środowiska, niezależnie od powyższych deklaracji.

Zasady udziału społeczeństwa w sprawach dotyczących ochrony środowiska, w tym w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określa ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – dalej u.o.i.ś. Przepisem bezpośrednio nakładającym na organy administracji publicznej obowiązek zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa w tego typu postępowaniu jest art. 79 ust. 1 u.o.i.ś.  Zasady udziału społecznego w postępowaniu, w stosunku do którego ustawa nakłada obowiązek zapewnienia takiego udziału uregulowane zostały w Dziale III u.o.i.ś. Na organy administracji właściwe do wydania decyzji lub opracowania projektów dokumentów nałożony został obowiązek zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa jeszcze na etapie przed wydaniem tych decyzji lub ich zmianą oraz przed przyjęciem danych dokumentów lub ich zmianą. Udział społeczny zapewniony w ramach postępowania sprowadza się przy tym w głównej mierze do możliwości składania przez społeczeństwo uwag i wniosków do toczącego się postępowania.

Wśród obowiązków spoczywających na organie w ramach zapewniania udziału społecznego w toczącym się postępowaniu przede wszystkim znalazł się obowiązek podania do publicznej wiadomości określonych informacji związanych z prowadzonym postępowaniem. Okoliczności, które muszą zostać podane do publicznej wiadomości określa art. 33 u.o.i.ś., który wskazuje, iż są to informacje o: przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko; wszczęciu postępowania; przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie; organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do wydania opinii i dokonania uzgodnień; możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu; możliwości składania uwag i wniosków; sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 21-dniowy termin ich składania; organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków; terminie i miejscu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa, o której mowa w art. 36, jeżeli ma być ona przeprowadzona; postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli jest prowadzone.

Jak więc widzimy, w ramach konieczności zapewnienia udziału społecznego na organy administracji prowadzące postępowanie w sprawie nałożono obowiązek informowania społeczeństwa o konkretnych czynnościach procesowych wskazanych w tym przepisie. W tym rozwiązaniu należy zwrócić uwagę na to, że uzyskiwanie informacji o wydawaniu decyzji wymagającej udziału społeczeństwa ma charakter wieloetapowy. Zgodnie bowiem z postanowieniami cytowanego przepisu organ administracji prowadzący postępowanie powinien oddzielnie powiadomić o podjęciu każdej z czynności procesowych wskazanych w tym przepisie.

Sposób podawania powyższych informacji do publicznej wiadomości określa z kolei art. 3 ust. 1 pkt 11 u.o.i.ś., który wskazuje, że przez podanie informacji do publicznej wiadomości rozumie się:
a) udostępnienie informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, organu właściwego w sprawie (rozumie się przez to Biuletyn Informacji Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
b) ogłoszenie informacji, w sposób zwyczajowo przyjęty, w siedzibie organu właściwego w sprawie,
c) ogłoszenie informacji przez obwieszczenie w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscu planowanego przedsięwzięcia, a w przypadku projektu dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa - w prasie o odpowiednim do rodzaju dokumentu zasięgu,
d) w przypadku gdy siedziba organu właściwego w sprawie mieści się na terenie innej gminy niż gmina właściwa miejscowo ze względu na przedmiot postępowania - także przez ogłoszenie w prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w miejscowości lub miejscowościach właściwych ze względu na przedmiot postępowania.

W związku z powyższym Organ prowadzący postępowania poinformował zgodnie z prawem społeczeństwo o toczącym się postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji.

4. Na kiedy planowane jest uruchomienie biogazowni rolniczej?
Przygotowanie inwestycji biogazowej jest bardzo skomplikowane i obarczone wieloma wymaganiami przepisów o ochronie środowiska, prawa budowlanego, prawa energetycznego, prawa dot. energii odnawialnej, przepisów p.poż, itd. W związku z tym proces ten jest długotrwały. Najszybszy termin rozpoczęcia budowy jest przewidywany na 2017 rok.

Jacek Musiał
Dyrektor Generalny
BioEn Ventures
 

Komentarze

Guest

Był czas na postawienie biogazowni i uzyskanie niezależności energetycznej. Teraz to tylko Barlinek SA dysponuje swoją elektrownią.

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież