Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

SEWD Centrum Drewna

 

WATEX sp. z o.o.

 

LUX-TRANS

 SEWD Centrum Drewna

 WATEX sp. z o.o.

 LUX-TRANS


 poniedziałek 22 lipca 2024r.   imieniny: Albin, Bolesława, Bolisława

Reklama

A A A
0 1 1 1 1 1
Image
Uczestnicy projektu
W ramach Projektu pt. „ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH Z WYKORZYSTANIEM NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII”  o numerze  ESF01-2013-1-PL1-LEO01- 37347 Finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet III – „Wysoka jakość systemu oświaty”, działanie 3.4 „Otwartość Systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie”, poddziałanie, 3.4.2 „Upowszechnianie uczenia się przez całe życie – projekty systemowe.

Zespół Vitalis GmbH przyjmował jako organizacja goszcząca  następujących uczestników z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt.hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku, Szosowa 2 na praktykach w regionie Lipsk/ Schkeuditz w Niemczech w okresie od 25 maja 2014r do 07 czerwca 2014r.

1. Dawid Dobrychłop
2. Tomasz Pielich
3. Szymon Zawadzki
4. Kamil Paluch
5. Konrad Bieliczko
6. Klaudia Brzychcy
7. Paweł Waszczuk
8. Maciej Skawiński
9. Michał Klat
10. Radosław Lewandowski
11. Sebastian Leszkiewicz
12. Kamil Wiśniewski
13. Mateusz Skawiński
14. Daniel Mikołajczuk
15. Mateusz Rudzki
16. Paweł Wawrzyniak

W niedzielę, 25 maja 2014r. przybyliśmy do Gut Wehlitz w Schkeuditz, gdzie zostaliśmy serdecznie powitani przez członka Vitalis GmbH. Po krótkim przedstawieniu  planowanego przebiegu projektu uczniowie zapoznali się z miejscem swojego dwutygodniowego pobytu. Podczas pobytu uczniom towarzyszyło i wspierało ich dwoje nauczycieli.

Cel pedagogiczny projektu  polegał na przekazaniu konieczności zdobywania międzynarodowych kompetencji specjalistycznych w branży mechanicznej i mechaniki pojazdów samochodowych, poszerzenie kompetencji społecznych i międzykulturowych, jak też rozwój umiejętności językowych, tak by w przyszłości sprostać coraz wyższym wymaganiom  międzynarodowego rynku pracy. Praktyka w regionie Lipsk/Schkeuditz pozwoliła uczniom na zdobycie doświadczenia praktycznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, społecznych i tradycyjnych kraju goszczącego, jak też na pogłębienie znajomości języka.

REKLAMA

Kolejnymi celami projektu  było poznanie struktur organizacyjnych niemieckich przedsiębiorstw i możliwość wglądu do specyficznych dla regionu różnych możliwości kształcenia zawodowego. Dualny system kształcenia w Niemczech charakteryzuje się połączeniem nauki teoretycznej w szkołach zawodowych z praktyczną nauką zawodu w przedsiębiorstwach. Ta forma kształcenia umożliwia uczniom zastosowanie nowo nabytej wiedzy teoretycznej  w praktyce i odwrotnie.

PRAKTYKI
Uczestnicy projektu z branży mechaniki pojazdów samochodowych odbywali praktykę w różnych warsztatach na terenie Schkeuditz i Lipska.

Szymon Zawadzki i Kamil Paluch ukończyli praktykę w firmie „AutoCenter an der A9 GmbH” w Schkeuditz, zajmującej się między innymi sprzedażą i skupem samochodów używanych. Ważnym elementem działalności firmy jest warsztat samochodowy i stacja kontroli pojazdów. „AutoCenter an der A9” oferuje również różnego rodzaju usługi  transportowe, np. eksport, import, transport wodny, jak też usługi w zakresie rejestracji i wyrejestrowywania pojazdów.
  
Warsztat „Auto Design Heiber” umożliwił Pawłowi Waszczukowi i Maciejowi Skawińskiemu realizację dwutygodniowej praktyki. W zakładzie tym serwis naprawy pojazdów samochodowych prowadzony jest przez serwis samochodowy pana Rudolfa Putza. Rudolf Putz wraz z zespołem mechaników naprawiają samochody osobowe, furgony i samochody ciężarowe wszystkich marek. Firma oferuje szeroki wachlarz usług, począwszy od wyszukiwania usterek, przez  serwis związany z klimatyzacją, wymianą opon, układem hamulcowym, wymianą wycieraczek po kompletną likwidację szkód.

Michał Klat i Radosław Lewandowski odbywali swoją praktykę w firmie EkoGas GmbH Leipzig, specjalizującej się w przebudowie, modyfikacji i konserwacji samochodowych instalacji gazowych. Ponadto firma oferuje diagnostykę pojazdów samochodowych, naprawę pojazdów i karoserii.

Image

W ramach projektu uczniowie poznali różne techniki diagnostyki samochodowej oraz potrzebne do tego urządzenia. Asystowali przy pracach konserwacyjnych i renowacji silników, osi i elektryki. Do ich zadań należała również wymiana oleju silnikowego i przekładniowego, jak też kontrola i wymiana smarów i środków chłodzących. Praktykanci przeprowadzali w swoich zakładach wymianę i wyważanie kół, przygotowywali też części do instalacji. Ponadto czyścili części samochodowe i dbali o czystość na stanowisku pracy.

Dzięki codziennej komunikacji ze współpracownikami udało im się poszerzyć swoje kompetencje językowe. Byli oni w stanie zastosować w praktyce zdobytą wcześniej wiedzę fachową i podnieść swoją kompetencję społeczną. Wyznaczone prace wykonywali samodzielnie i zbierali cenne, praktyczne doświadczenia w dziedzinie techniki pojazdów samochodowych, mechaniki i mechatroniki. Poznali przy tym standardy jakości, normy i przepisy BHP w niemieckich przedsiębiorstwach.

Uczestnicy projektu z zakresu mechaniki ukończyli praktykę w warsztacie Gut Wehlitz w Schkeuditz. Tu najpierw poznali pana Andreasa Knopf, osobę do kontaktu, który zapoznał ich z przepisami BHP.
  
Następnie grupa rozpoczęła pracę na różnych konstrukcjach metalowych. Uczniowie wykonywali takie prace jak piłowanie, szlifowanie płyt i prętów metalowych. Ponadto mogli ćwiczyć łączeniu części metalowych przez spawanie gazowe. Grupie powierzono także zadanie nacinania gwintów, przy czym wykazali się niezwykłą precyzją. Szczegółowo ćwiczone było również zastosowanie szlifierki kątowej.
  
Od wtorku, 03 czerwca 2014 roku uczniowie do końca pobytu popołudniami uczestniczyli dodatkowo w szkoleniu w Centrum Kształcenia i Doskonalania (niem.„ZAW-Zentrum fűr Aus- und Weiterbildung”) w Lipsku. W trakcie pierwszej wizyty w centrum uczniom towarzyszył pracownik Vitalis GmbH. Przy okazji pokazano im możliwości dojazdu na miejsce środkami komunikacji publicznej. Na miejscu zostali oni zapoznani z zakresem prac w czasie ich treningu praktycznego.

W „ZAW” rocznie kształci się około 800 młodych ludzi w różnych modułach i obszarach, między innymi w technice CNC, hydraulice i pneumatyce, elektryce i elektronice, mechatronice, jak też w obróbce metalu. Kształcenie w zawodzie następuje zgodnie z normą DIN ISO 9000 i ISO 9001.

Image  

Dzięki obowiązującemu od 1971 roku dualnemu systemowi kształcenia młodzież otrzymuje już w trakcie nauki możliwość zdobywania wiadomości praktycznych, ich poszerzania i łączenia z wiedzą teoretyczną.

Grupa ukończyła tu szkolenie podstawowe programowania NC, przy czym poznała budowę i sposób działania maszyn CNC. W dalszej części uczniowie zajmowali się ustawieniami narzędzi i pomiarami. Ponadto zajmowali się układem współrzędnych maszyn CNC i uczyli się struktury programu i jego dodatkowych funkcji. Grupa wykonywała ćwiczenia geometrii i programowania na symulatorze.
   
Polscy praktykanci wykazali duże zainteresowanie różnorodnymi zadaniami i mimo bariery językowej doskonale się porozumiewali. Przyszli mechanicy z Polski wykonywali powierzone im zadania samodzielnie i zbierali cenne, praktyczne doświadczenie w swojej branży. Pobyt ten z pewnością będzie miał pozytywny oddźwięk w ich przyszłej pracy zawodowej w Europie.
 
Program kulturowy
W poniedziałek 26 maja 2014 roku polscy uczniowie wybrali się na wycieczkę do stolicy Saksonii Drezna. Po dwugodzinnej podróży pociągiem  dotarli na dworzec główny w Dreźnie.
  
Z tego miejsca rozpoczęło się zwiedzanie miasta w towarzystwie pani przewodnik Julity Czechowicz. W czasie pełnej przeżyć przechadzki po mieście uczniowie poznali najsłynniejsze zabytki miasta.  Wycieczka rozpoczęła się od drezdeńskiego Neumarkt, następnie uczniowie przeszli do znanego na całym świecie Kościoła Marii Panny (niem. Frauenkirche), który w czasie drugiej wojny światowej został poważnie uszkodzony i dzięki ogromnej ofiarności darczyńców z całego świata po 15 latach obszernej odbudowy mógł zostać w 2005 ponownie konsekrowany i otwarty dla turystów.

Kolejnymi punktami zwiedzania były Zwinger i Tarasy Brűhla, z których to od XIX wieku turyści z całego świata podziwiają piękno Drezna i które zwane są „Balkonem Europy”. Uczniowie zobaczyli także twierdzę i książęcą zbrojownię Albertinum, w której od 2010 roku znajduje się Państwowe Muzeum Zbiorów Sztuki.

Następnie uczniowie zwiedzili Kościół Dworski (niem. Hofkirche), oficjalnie zwany Katedrą Świętej Trójcy (niem. Kathedrale Sanctissimae Trinitatis), jak też Rezydencję Wettynów (niem. Residenzschloss) z „orszakiem książęcym” (niem. Fűrstenzug), Plac Teatralny z Operą Sempera (niem. Semperoper), znaną także pod nazwą Saksońska Opera Państwowa (niem. Sȁchsische Staatsoper).

Image

Późnym popołudniem, po dniu pełnym wrażeń, grupa udała się w drogę powrotną do Schkeuditz.  Po praktykach, grupa uczestniczyła w zwiedzaniu  Lipska. Celem zwiedzania było poznanie topografii miasta i jego najważniejszych zabytków. Zwiedzanie rozpoczęło się przy dworcu głównym, największym co do powierzchni  dworcu czołowym w Europie, który po 13 latach budowy otwarty został w 1915 roku i należy dzisiaj do najładniejszych w Europie.

Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Kościele św. Mikołaja , który nierozerwanie wiąże się z wydarzeniami, prowadzącymi jesienią 1989r. do  pokojowej rewolucji.  Był on miejscem  gdzie początek swój miały demonstracje poniedziałkowe, prowadzące do  upadku reżimu komunistycznego w NRD. Po zwiedzeniu pasażu Mȁdler-Passage i znanej, historycznej restauracji Auerbachskeller, którą uwiecznił Goethe w „Fauscie”, grupa zwiedziła Stary Ratusz, mieszczący Muzeum Historii Miasta. Budynek ratusza jest jedną z najbardziej znaczących budowli renesansowych w Niemczech. Uczniowie zwiedzili także Nowy Ratusz, będący od roku 1905 siedzibą władz Lipska.
  
Stąd grupa udała się do Kościoła św. Tomasza w Lipsku, gdzie przez ponad 20 lat funkcję kantora sprawował Johann Sebastian Bach. Kolejną ważną stacją  podczas zwiedzania centrum Lipska był Plac Augusta, będący największym placem w mieście (40.000 m²). Od czasu pokojowej rewolucji w 1989 roku jest on symbolem wolności i demokracji.

Grupa uzyskała informacje o Operze Lipskiej, otwartej w 1960 roku jako zastępstwo dla zburzonego w czasie II wojny światowej  Teatru Nowego, a także o sukiennicach (niem. Gewandhaus), które od 1981 roku stanowią trzecią salę koncertową lipskiej orkiestry symfonicznej, cieszącej się dzięki wspaniałej akustyce i sławnemu dyrygentowi uznaniem na całym świecie.

Na koniec polscy uczniowie zwiedzili najwyższy budynek w mieście „Cityhochhaus”, znany także pod nazwą „Uniriese”. Z platformy widokowej znajdującej się na 120 metrze wysokości budynku uczniowie podziwiali panoramę miasta i okolic.

W sobotę 31 maja 2014 grupa polska wyruszyła na dwudniową wycieczkę do stolicy Niemiec Berlina. Po przybyciu na miejsce powitani zostali przez swojego przewodnika, Po zakwaterowaniu w hotelu „A&O”, leżącego w pobliżu dworca głównego, grupa rozpoczęła zwiedzanie miasta. Uczniowie zwiedzili Plac Poczdamski z resztkami Muru Berlińskiego, dzielnicę rządową z urzędem Kanclerz Niemiec i siedzibą parlamentu. Kolejną stacją była Brama Brandenburska, będąca najbardziej znanym symbolem Berlina, jak również Pomnik Pomordowanych Żydów Europy i Kurfűrstendamm, główną ulicę zachodniej części Berlina.
  
We wschodniej części Berlina grupa zwiedziła Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma (niem. Kaiser-Wilhelm-Gedȁchtniskirche), stworzony jako religijne miejsce pamięci Cesarz Wilhelma I. Kościół został zniszczony podczas bombardowania w listopadzie 1943 r. Przez długie lata ruiny wieży uchodziły za pomnik i wkrótce stały się symbolem wschodniej części Berlina. W roku 1961 poświęcono nowy kościół, przy czym ruiny starego kościoła pozostały w jego wnętrzu.

Image

Następnie uczestnicy wycieczki odprowadzeni zostali przez swojego przewodnika do hotelu, skąd już na własną rękę mogli dalej odkrywać stolicę.

W niedzielę 01 czerwca 2014 roku po śniadaniu grupa kontynuowała zwiedzanie miasta z panią Małgorzatą Masalską. Uczniowie odwiedzili ulicę Friedrichsstraβe, największą obok  Kurfűrstendamm ulicę handlową, ulicę „Unter den Linden” wraz z leżącymi przy niej historycznymi budowlami, jak również Checkpoint Charlie, jedno z najbardziej znanych przejść granicznym podzielonego Berlina w latach 1945-1990. Ponadto grupa zwiedziła Katedrę (niem. Berliner Dom), a wycieczkę po mieście zakończyła podziwiając Alexanderplatz i położoną w pobliżu wieżę telewizyjną.
  
Szczególnym przeżyciem dla uczniów była wizyta w otwartym w 2008 roku Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds. Fascynujące figury woskowe, a także interaktywna wystawa pozwoliły uczniom przenieść się do świata gwiazd Hollywood oraz sławnych osobistości historycznych i czasów obecnych. Uczestnicy otrzymali również informacje na temat Dworca Głównego w Berlinie, który po gruntownej renowacji  oddany został w 2006 roku ponownie do użytku. Tu pani Małgorzata Masalska pożegnała się z grupą, która wyruszyła w drogę powrotną do Schkeuditz.

W piątek, 06 czerwca 2014 roku po praktyce uczestnicy wraz z panią Małgorzatą Woroną  z firmy VITALIS i Polskich opiekunów  dokonali oceny projektu. Rozmawiali o przebiegu praktyk w ich przedsiębiorstwach, jak też o realizacji programu. Następnie nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów i dokumentacji projektowej.

Ponadto uczestnicy omówili i ocenili praktyki odbyte w swoich krajach ojczystych. Podczas pobytu w firmie VITALIS uczniowie polscy zapoznali się również ze zwyczajami i obyczajami innych krajów europejskich, a także opowiadali swoim zagranicznym kolegom o polskiej kulturze i historii. Wszyscy uczestnicy określili pobyt w Gut Wehlitz jako cenne i jedyne w swoim rodzaju doświadczenie.

Następnego dnia rano wyruszyliśmy w podróż powrotną do Polski.

Uczestnicy projektu

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież