ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH
- Odsłony: 1023
![Image Image](/images/stories/aaaaaktualnosci5/ekonomik_s.jpg)
Zespół Vitalis GmbH przyjmował jako organizacja goszcząca następujących uczestników z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt.hm. Andrzeja Romockiego „Morro” w Barlinku, Szosowa 2 na praktykach w regionie Lipsk/ Schkeuditz w Niemczech w okresie od 12 Października do 25 Października 2014r
1. Klaudia Niepiekło
2. Agnieszka Laura Klat
3. Andżelika Patrycja Borysewicz
4. Dominika Jadwiga Musiałowska
5. Magdalena Dziekońska
6. Aleksandra Gansera
7. Joanna Radomiak
8. Joanna Chlebicka
9. Piotr Malesza
10. Katarzyna Bujałkowska
11. Martyna Oleszczuk
12. Paulina Majak
13. Joanna Roszak
14. Magdalena Najkowska
15. Jacek Zych
16. Justyna Pruszyńska
W niedzielę, 12 października 2014r. przybyliśmy do Gut Wehlitz w Schkeuditz, gdzie zostaliśmy serdecznie powitani przez członka Vitalis GmbH. Po krótkim przedstawieniu planowanego przebiegu projektu uczniowie zapoznali się z miejscem swojego dwutygodniowego pobytu. odczas pobytu uczniom towarzyszyło i wspierało ich dwoje nauczycieli.
REKLAMA |
Cel pedagogiczny projektu polegał na przekazaniu konieczności zdobywania międzynarodowych kompetencji specjalistycznych w zakresie hotelarstwa i handlu, poszerzenie kompetencji społecznych i międzykulturowych, jak też rozwój umiejętności językowych, tak by w przyszłości sprostać coraz wyższym wymaganiom międzynarodowego rynku pracy. Praktyka w regionie Lipsk/Schkeuditz pozwoliła uczniom na zdobycie doświadczenia praktycznego z uwzględnieniem aspektów kulturowych, społecznych i tradycyjnych kraju goszczącego, jak też na pogłębienie znajomości języka
Kolejnymi celami projektu było poznanie struktur organizacyjnych niemieckich przedsiębiorstw i możliwość wglądu do specyficznych dla regionu różnych możliwości kształcenia zawodowego. Dualny system kształcenia w Niemczech charakteryzuje się połączeniem nauki teoretycznej w szkołach zawodowych z praktyczną nauką zawodu w przedsiębiorstwach. Ta forma kształcenia umożliwia uczniom zastosowanie nowo nabytej wiedzy teoretycznej w praktyce i odwrotnie.
Praktyki
W poniedziałek, 13 października 2014r. grupa rozpoczęła trening praktyczny. Pierwszego dnia praktyk uczniowie w towarzystwie pracownika Vitalis udali się do miejsc, gdzie najpierw poznali osobę do kontaktu. Po krótkim wprowadzeniu dotyczącym przebiegu dnia pracy i przepisów BHP uczniowie rozpoczęli praktykę. Zostali oni przydzieleni do następujących firm:
1. Klaudia Niepiekło Hotel Amadeo
2. Agnieszka Laura Klat Hotel Markgraf
3. Andżelika Patrycja Borysewicz Vitalis GmbH
4. Dominika Jadwiga Musiałowska Hotel Michaelis
5. Magdalena Dziekońska Hotel Markgraf
6. Aleksandra Gansera Pension SchlafGut
7. Joanna Radomiak Hotel SchlafGut
8. Joanna Chlebicka Hotel SchlafGut
9. Piotr Malesza Pension SchlafGut
10. Katarzyna Bujałkowska Netto Marken-Discount
11. Martyna Oleszczuk Netto Marken-Discount
12. Paulina Majak Netto Marken-Discount
13. Joanna Roszak Netto Marken-Discount
14. Magdalena Najkowska Netto Marken-Discount
15. Jacek Zych Netto Marken-Discount
16. Justyna Pruszyńska Netto Marken-Discount
Klaudia Niepiekło ukończyła praktykę w Hotelu Amadeo w Lipsku. Ten trzygwiazdkowy hotel z rodzinną tradycją oferuje 34 jasne i pięknie urządzone pokoje w stylowej aranżacji na czterech piętrach.
Agnieszka Laura Klat i Magdalena Dziekońska wspólnie pracowały w Hotelu Markgraf w Lipsku. Ten czterogwiazdkowy hotel usytuowany jest w centrum miasta i stanowi idealny punkt wypadowy dla turystów i biznesmenów. Dysponuje 56 pokojami, podzielonymi na cztery kategorie. Wszystkie pokoje odpowiadają potrzebą nowoczesnych podróżujących i oferują przyjazną atmosferę do pracy i relaksu.
Hotel Michaelis dał Dominice Jadwidze Musiałowskiej możliwość ukończenia praktyki. Hotel i restauracja Michaelis od 1997 roku przyjmuje gości , podróżujących w interesach i mieszkańców Lipska. Położony na południe od centrum miasta jest perfekcyjnym punktem wypadowym do zwiedzania centrum Lipska, jak też tętniącego życiem południowego przedmieścia, a wielokrotnie wyróżniana restauracja dba o doznania kulinarne swych klientów.
Uczniowie Aleksandra Gansera i Piotr Malesza odbywali praktykę w pensjonacie SchlafGut, natomiast Joanna Radomiak i Joanna Chlebicka w hotelu SchlafGut AppartmentHotel, znajdujące się w samym centrum Lipska. Hotel SchlafGut AppartmentHotel przeszedł w roku 2010 gruntowną renowację i został otwarty w budynku chronionym ustawą o ochronie zabytków. Oferuje on swoim gościom błogi komfort w nowoczesnych jedno- i dwupokojowych apartamentach. ensjonat SchlafGut dysponuje pokojami jedno-, dwu- i trzyosobowymi i stanowi tańszą alternatywę dla hoteli w centrum Lipska.
W czasie praktyk uczniowie pracowali zarówno w kuchni, w obsłudze, jak też wykonywali prace porządkowe. Dzięki temu uczniowie mieli możliwość poznania organizacji pracy w poszczególnych działach niemieckiego hotelu. Do najważniejszych zadań uczniowskich należała codzienna opieka nad gośćmi podczas śniadania i przygotowanie serwisu śniadaniowego. Uczniowie odpowiedzialni byli za profesjonalne nakrycie i dekorację stołów, składanie serwetek, układanie i dekorowanie palet z serem i wędlinami, przygotowanie świeżych sałatek i potraw z twarogu, serwowanie potraw i napojów jak też sprzątanie ze stołów i zmywanie naczyń.
W pracach porządkowych na terenie hotelu polscy uczniowie wspierani byli przez pracowników pod kątem przestrzegania obowiązujących przepisów higieny pracy.
Uczniowie z branży handlowej i logistycznej ukończyli swoje praktyki w dwóch filiach sieci dyskontu Netto w Schkeuditz. Oba supermarkety prowadzone są przez panią kierownik Heike Busch, która serdecznie przyjęła uczniów. Wspólnie z pracownicą marketu wdrożyła uczniów w organizację codziennej pracy. rzedsiębiorstwo „Netto” powstało w roku 1928 w Regensburgu jako hurtownia artykułów spożywczych. Do 1989 roku istniało 19 fili handlu detalicznego pod nazwą SUDi (SuperDiscount). Po opracowaniu koncepcji Netto-Marken-Discount otwarto w 1983 roku pierwszą filię w Regensburu. W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Dysponuje ono prawie 4.000 marketów i zatrudnia ponad 64.000 pracowników.
Podczas dwutygodniowej praktyki uczniowie pracowali zarówno na sali sprzedażowej, jak i w magazynie. Do ich najważniejszych zadań należało rozpakowywanie i sprawdzenie dostarczonych produktów pod kątem ilości i jakości, oraz etykietowanie. Kolejnym zadaniem było profesjonalne wypełnianie regałów i rozładunek ze szczególnym zwróceniem uwagi na datę ważności produktów ulegających zepsuciu. Ponadto polscy praktykanci wspierali pracowników sklepu przy projektowaniu powierzchni sprzedaży, segregowaniu potwierdzeń odbioru dostawy. Do zadań uczniów należało również sprzątanie wystaw i lad.
Program kulturowy
Po praktykach, grupa uczestniczyła w zwiedzaniu Lipska. Celem zwiedzania było poznanie topografii miasta i jego najważniejszych zabytków.
Zwiedzanie rozpoczęło się przy dworcu głównym, największym co do powierzchni dworcu czołowym w Europie, który po 13 latach budowy otwarty został w 1915 roku i należy dzisiaj do najładniejszych w Europie.
Kolejnym punktem wycieczki była wizyta w Kościele św. Mikołaja , który nierozerwanie wiąże się z wydarzeniami, prowadzącymi jesienią 1989r. do pokojowej rewolucji. Był on miejscem gdzie początek swój miały demonstracje poniedziałkowe, prowadzące do upadku reżimu komunistycznego w NRD. Po zwiedzeniu pasażu Mȁdler-Passage i znanej, historycznej restauracji Auerbachskeller, którą uwiecznił Goethe w „Fauscie”, grupa zwiedziła Stary Ratusz, mieszczący Muzeum Historii Miasta. Budynek ratusza jest jedną z najbardziej znaczących budowli renesansowych w Niemczech. Uczniowie zwiedzili także Nowy Ratusz, będący od roku 1905 siedzibą władz Lipska. tąd grupa udała się do Kościoła św. Tomasza w Lipsku, gdzie przez ponad 20 lat funkcję kantora sprawował Johann Sebastian Bach.
Kolejną ważną stacją podczas zwiedzania centrum Lipska był Plac Augusta, będący największym placem w mieście (40.000 m²). Od czasu pokojowej rewolucji w 1989 roku jest on symbolem wolności i demokracji.
Grupa uzyskała informacje o Operze Lipskiej, otwartej w 1960 roku jako zastępstwo dla zburzonego w czasie II wojny światowej Teatru Nowego, a także o sukiennicach (niem. Gewandhaus), które od 1981 roku stanowią trzecią salę koncertową lipskiej orkiestry symfonicznej, cieszącej się dzięki wspaniałej akustyce i sławnemu dyrygentowi uznaniem na całym świecie.
Na koniec uczniowie zwiedzili najwyższy budynek w mieście „ Cityhochhaus”, znany także pod nazwą „Uniriese”. Z platformy widokowej znajdującej się na 120 metrze wysokości budynku uczniowie podziwiali panoramę miasta i okolic.
Wybraliśmy się również na wycieczkę do stolicy Saksonii Drezna. Po dwugodzinnej podróży pociągiem dotarli na dworzec główny w Dreźnie.
Z tego miejsca rozpoczęło się zwiedzanie miasta w towarzystwie pani przewodnik. W czasie pełnej przeżyć przechadzki po mieście uczniowie poznali najsłynniejsze zabytki miasta. Wycieczka rozpoczęła się od drezdeńskiego Neumarkt, następnie uczniowie przeszli do znanego na całym świecie Kościoła Marii Panny (niem. Frauenkirche), który w czasie drugiej wojny światowej został poważnie uszkodzony i dzięki ogromnej ofiarności darczyńców z całego świata po 15 latach obszernej odbudowy mógł zostać w 2005 ponownie konsekrowany i otwarty dla turystów.
Kolejnymi punktami zwiedzania były Zwinger i Tarasy Brűhla, z których to od XIX wieku turyści z całego świata podziwiają piękno Drezna i które zwane są „Balkonem Europy”. Uczniowie zobaczyli także twierdzę i książęcą zbrojownię Albertinum, w której od 2010 roku znajduje się Państwowe Muzeum Zbiorów Sztuki.
Następnie zwiedziliśmy Kościół Dworski (niem. Hofkirche), oficjalnie zwany Katedrą Świętej Trójcy (niem. Kathedrale Sanctissimae Trinitatis), jak też Rezydencję Wettynów (niem. Residenzschloss) z „orszakiem książęcym” (niem. Fűrstenzug), Plac Teatralny z Operą Sempera (niem. Semperoper), znaną także pod nazwą Saksońska Opera Państwowa (niem. Sȁchsische Staatsoper).
Późnym popołudniem, po dniu pełnym wrażeń, grupa udała się w drogę powrotną do Schkeuditz.
W sobotę 18 października 2014 grupa wyruszyła na dwudniową wycieczkę do stolicy Niemiec Berlina. Po przybyciu na miejsce powitani zostali przez swojego przewodnika, Po zakwaterowaniu w hotelu „A&O”, leżącego w pobliżu dworca głównego, grupa rozpoczęła zwiedzanie miasta. Uczniowie zwiedzili Plac Poczdamski z resztkami Muru Berlińskiego, dzielnicę rządową z urzędem Kanclerz Niemiec i siedzibą parlamentu. Kolejną stacją była Brama Brandenburska, będąca najbardziej znanym symbolem Berlina, jak również Pomnik Pomordowanych Żydów Europy i Kurfűrstendamm, główną ulicę zachodniej części Berlina.
We wschodniej części Berlina grupa zwiedziła Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma (niem. Kaiser-Wilhelm-Gedȁchtniskirche), stworzony jako religijne miejsce pamięci Cesarz Wilhelma I. Kościół został zniszczony podczas bombardowania w listopadzie 1943 r. Przez długie lata ruiny wieży uchodziły za pomnik i wkrótce stały się symbolem wschodniej części Berlina. W roku 1961 poświęcono nowy kościół, przy czym ruiny starego kościoła pozostały w jego wnętrzu.
Następnie uczestnicy wycieczki odprowadzeni zostali przez swojego przewodnika do hotelu, skąd już na własną rękę mogli dalej odkrywać stolicę. W niedzielę, 19 października 2014r. po śniadaniu grupa kontynuowała zwiedzanie miasta z panią Małgorzatą Masalską. Uczniowie odwiedzili ulicę Friedrichsstraβe, największą obok Kurfűrstendamm ulicę handlową, ulicę „Unter den Linden” wraz z leżącymi przy niej historycznymi budowlami, jak również Checkpoint Charlie, jedno z najbardziej znanych przejść granicznym podzielonego Berlina w latach 1945-1990. Ponadto grupa zwiedziła Katedrę (niem. Berliner Dom), a wycieczkę po mieście zakończyła podziwiając Alexanderplatz i położoną w pobliżu wieżę telewizyjną.
Szczególnym przeżyciem dla uczniów była wizyta w otwartym w 2008 roku Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds. Fascynujące figury woskowe, a także interaktywna wystawa pozwoliły uczniom przenieść się do świata gwiazd Hollywood oraz sławnych osobistości historycznych i czasów obecnych.
Uczestnicy otrzymali również informacje na temat Dworca Głównego w Berlinie, który po gruntownej renowacji oddany został w 2006 roku ponownie do użytku. Tu pani Małgorzata Masalska pożegnała się z grupą, która wyruszyła w drogę powrotną do Schkeuditz.
We wtorek, 20 października 2014r. polscy uczniowie zwiedzili otwartą w 2005 roku fabrykę BMW w Lipsku. Na powierzchni 208 hektarów produkowanych jest dziennie około 700 pojazdów. Są to modele BMW serii 3 Limuzyna, BMW serii 1 w wersji trzydrzwiowej, Coupe i Cabrio, a od października 2009 również BMW X1. W trakcie zwiedzania uczniowie śledzili proces powstawania pojazdu marki BMW począwszy od spawania stalowych elementów w całą karoserię, przez lakierowanie, aż po indywidualne wyposażenie auta.
Dodatkowo uczniowie obejrzeli różne filmy video umożliwiające poznanie tajników produkcji automobilu. W czasie wizyty uczniowie uzyskali także ciekawe informacje odnośnie strony architektonicznej fabryki oraz poznali szczegóły techniczne dotyczące zaopatrzenia jej w energię elektryczną.
Od kilku lat obok konwencjonalnej produkcji przedsiębiorstwo stawia na pojazdy nowoczesne, przyjazne dla środowiska. Do roku 2013 firma zainwestowała prawie 400 milionów euro w rozbudowę fabryki, dzięki czemu powstało około 800 miejsc pracy. Już w roku 2011 i 2012 nastąpiła produkcja limitowanej wersji testowej BMW ActiveE – całkowicie elektrycznie napędzane BMW na bazie BMW 1 Coupe. Od 2013 roku następuje produkcja seryjna BMW i3 i BMW i8 – dwóch postępowych pojazdów z alternatywnymi napędami i karoserią z innowacyjną lekką budową.
W piątek, 24 października 2014r. po praktyce uczestnicy wraz z panią Małgorzatą Woroną z firmy VITALIS i Polskich opiekunów dokonali oceny projektu. Rozmawiali o przebiegu praktyk w ich przedsiębiorstwach, jak też o realizacji programu. Następnie nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatów i dokumentacji projektowej.
Podczas pobytu w firmie VITALIS uczniowie zapoznali się ze zwyczajami i obyczajami innych krajów europejskich, a także opowiadali swoim zagranicznym kolegom o polskiej kulturze i historii. Wszyscy uczestnicy określili pobyt w Gut Wehlitz jako cenne i jedyne w swoim rodzaju doświadczenie.
Uczestnicy projektu
Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.