czwartek 11 sierpnia 2022r.   imieniny: Aleksander, Herman, Ligia

Reklama

Auto Serwis Barlinek

Gomex Krzysztof Goryński

MICHALSKI APARTMENTS

A A A
0 1 1 1 1 1
PRAWIE 30 NOWYCH KILOMETRÓW TRASY POJEZIERZY ZACHODNICH

Najdłuższy szlak rowerowy w regionie zyska w tym roku 29,9 km ścieżek z nawierzchnią bitumiczną. We wrześniu zostanie oddany do użytku ponad 5-kilometrowy odcinek z Myśliborza do Głazowa. Na ukończeniu jest też 6-kilometrowy łącznik Mostkowo – Dzikowo, który ułatwi dojazd do Barlinka. 

 

REKLAMA

 

Wygodne drogi rowerowe budowane są również w okolicach Trzcińska-Zdroju, Choszczna i Drawska Pomorskiego. Dodatkowo kilkadziesiąt kilometrów TPZ zostanie oznakowanych. Trasa Pojezierzy Zachodnich – zaplanowana na ponad 420 km - umożliwi komfortowe, bezpieczne podróże na dwóch kółkach po wielu pięknych zakątkach regionu. Od polsko-niemieckiej granicy w Siekierkach do Białego Boru na wschodnich krańcach województwa. Od Dobrej i Szczecina (odnoga północna) przez Stargard do Ińska i Drawska.

Każdego roku TPZ zyskuje nowobudowane odcinki. Aktualnie Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie realizuje na tej trasie cztery zadania, dzięki którym powstanie aż 29,92 km ścieżek rowerowych, a kilka fragmentów szlaku zostanie oznakowanych.

 

- Rozbudowa sieci szlaków rowerowych na Pomorzu Zachodnim przyspieszyła już dobre kilka lat temu, ale ten sezon jest wyjątkowo pracowity. I właściwie każdy tydzień, każdy miesiąc przynosi dobre wiadomości dla miłośników aktywnego wypoczynku – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Na Trasie Pojezierzy Zachodnich kilka inwestycji jest na finiszu, co na pewno cieszy mieszkańców i cykloturystów, którzy jeszcze liczniej będą odwiedzać nasz region.

Najbliżej finału jest budowa i oznakowanie odcinków TPZ między Myśliborzem i Głazowem. Powstało tam 5,25 km ścieżki o nawierzchni bitumicznej i szerokości 2,5 m. Fragment szlaku (750 m) biegnie wzdłuż drogi krajowej nr 26, a dalej (4,5 km) po śladzie zdemontowanych torów kolejowych. Inwestycja obejmowała roboty ziemne, wykonanie konstrukcji drogi rowerowej, oznakowania pionowego i poziomego oraz elementów zabezpieczających m.in. nad przepustem na cieku wodnym łączącym jeziora Łubie i Renickie. Dodatkowo wykonano oznakowanie trasy rowerowej przebiegającej przez Myślibórz oraz od węzła na DK26 do drogi wojewódzkiej nr 119.

 

- Wykorzystanie starych nasypów kolejowych, które nie mają szans na to, by przywrócona została ich dawna funkcja, a teraz przekształcają się w trasy rowerowe, powoli staje się standardem. Ich konstrukcja pozwala na budowę trwałych dróg, które z pewnością będą służyć rowerzystom przez wiele lat – tłumaczy wicemarszałek Tomasz Sobieraj. - Wykorzystanie nasypów pozwala na poprowadzenie ruchu turystycznego z dala od gęsto zabudowanych obszarów i dróg szybkiego ruchu, a jednocześnie przez malownicze i często nieznane dotąd tereny – podkreśla Tomasz Sobieraj.

Koszt robót budowlanych wykonanych na odcinku Myślibórz – Głazów to nieco ponad 3 mln zł. Ten fragment TPZ zostanie oddany do użytku we wrześniu. W tym roku gotowe będą również fragmenty budowane na zachód od Myśliborza: ponad 4,7 km do Dobropola i 4 km z Góralic do Trzcińska-Zdroju.

Ważny łącznik powstaje między Dzikowem i Mostkowem. Wybudowanie 6 km asfaltowej drogi pozwala „spiąć” istniejące ścieżki i zapewnić rowerzystom wygodniejszą podróż z Myśliborza do Barlinka. Dwukilometrowy odcinek inwestycyjny realizowany jest też na północ od Choszczna, wzdłuż DW 160, do miejscowości Pakość. Stamtąd, w kierunku rzeki Ina, ponad 7 km TPZ zostanie oznakowanych. A wzdłuż DK 10 budowane jest 3,4 km ścieżki między Nosowem i Wapnicą. Listę tegorocznych inwestycji realizowany na Trasie Pojezierzy Zachodnich uzupełnia 4,5 km drogi rowerowej z Drawska do Zarańska. A optymistyczną zapowiedzią roku 2022 jest m.in. budowa 10-kilometrowego odcinka Rakowo – Borne Sulinowo, po dawnym szlaku kolejowym, z efektowną przeprawą nad rzeką Piława. Przetarg na wykonanie tego zadania został ogłoszony na początku sierpnia.

Oprócz budowy wydzielonych dróg rowerowych inwestycje realizowane przez ZZDW obejmują również oznakowanie na istniejących drogach lokalnych. W tym sezonie nowe znaki „uporządkują” kilkadziesiąt kilometrów Trasy Pojezierzy Zachodnich.

TPZ jest jedną z czterech tras rowerowych, które tworzą Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego (ponad 1100 km). Przebiega przez pas zachodniopomorskich pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Ze względu na duży zakres opracowania i wykorzystanie projektów przygotowanych częściowo przez gminy znajdujące się na tej trasie, budowa TPZ została podzielona na etapy, które są realizowane od 2018 r. We współpracy z samorządami i dużym udziale środków unijnych (Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego 2014-20).

 

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego - nadesłane

 

 

Komentarze

Guest

Ścieki, ścieżki rowerowe, drogi nowe a chodników brak. Znaki nakazu, zakazu - prawa dla kierowców, rowerzystów i hulajnóg a pieszy zawsze musi uciekać z chodnika bo go coś rozjedzie. No i przejazd wózkiem z dzieckiem nie raz graniczy z cudem. Pozdrawiam Radniaków
+6

Guest

Pięknie!!!Dziękuję za tak wspaniałe ścieżki rowerowe.Można czasem podejrzeć dziki i sarny.Cudnie!!!Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam serdecznie!!!!
+9

Guest

póki co to nie ma ani ładu ani składu z tymi ścieżkami. Wszędzie są, ale nigdzie nie ma jakiejś całości. Teraz z barlinka do mostkowa,a później starą trójką trzeba jechać - bez sensu. Później z głazowa do myśliborza no i kawałek za myśliborzem, później drogą krajową trzeba jechać i znowu na ścieżkę.
Zróbcie jeden ale dłuższy kawałek i będzie można pojeździć

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.