Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 

SEWD Centrum Drewna

 

WATEX sp. z o.o.

 

LUX-TRANS

 

Barlinek Inwestycje Sp. z o.o.

 SEWD Centrum Drewna

 WATEX sp. z o.o.

 LUX-TRANS


 piątek 19 lipca 2024r.   imieniny: Alfred, Arseniusz, Lutobor

Reklama

A A A
0 1 1 1 1 1
Image
Wizje stają się rzeczywistością
W dniach od 14 do 17 marca 2011 sześcioosobowa grupa uczniów  Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 1 w składzie: D.Ihde, M.Grzelak, P.Nowak z klasy IId oraz D.Boczek, K.Leszczyński, Ł.Nowacki z IIId wraz z opiekunami  M.Lewandowską i  Ł. Jędrzejewskim uczestniczyła w międzynarodowym projekcie  „Terra Transoderana - wizje stają się rzeczywistością”, w ramach polsko-niemieckich koncepcji dydaktycznych w miejscowości Trebnitz.

Siedzibą był XV wieczny zamek, który został odnowiony na potrzeby Centrum Edukacji i Spotkań, będący ponadzwiązkową placówką   edukacyjną o profilu polityczno-kulturalnym z głównym ukierunkowaniem na międzynarodowe projekty wymiany, przede wszystkim z Polską i Europą Wschodnią.

Podstawowy problem  projektu, który zawiera się w tytule: „Konkurencja, czy współpraca – perspektywy na przyszłość dla warsztatów samochodowych w regionie przygranicznym” postanowiono rozwiązać podczas czterodniowego seminarium.

Zadanie dla uczestników przedstawione zostało w formie „przypadku”, czyli konkretnej sytuacji warsztatów motoryzacyjnych w strefie przygranicznej. Nad rozwiązaniem problemu pracowali uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr1 z Barlinka i partnerskiej szkoły zawodowej z Niemiec „Europaschule” Oberstufenzentrum Palmniken z miejscowości Furstenwalde.

Zajęcia przebiegały bardzo intensywnie, a wypracowane koncepcje (niejednokrotnie bardzo oryginalne) z pewnością przybliżyły współpracę nadgraniczną.

REKLAMA

Zajęcia prowadzone aktywizującymi metodami pracy nie skupiały się jedynie na wiedzy teoretycznej, a rozwijały u uczniów również zdolności kreatywnego myślenia, wyciągania konstruktywnych wniosków i oceny rzeczywistych sytuacji. Powyższe metody były dla uczestników niezwykle inspirujące, ponieważ ich formy takie jak: wycieczka fakultatywna, wywiad, rozmowy panelowe - wywołały chęć zdobywania informacji i rozwiązywania rzeczywistych problemów.

Drugiego dnia pobytu organizatorzy i opiekunowie zaplanowali wycieczkę studyjną do warsztatów samochodowych w Słubicach i Trebnitz, podczas której zweryfikowano rzeczywiste problemy branżowe z wizjami uczniów. W dużym stopniu rzeczywistość okazała się niespójna z wyobrażeniami uczestników projektu. Są oni jednak młodzi, ambitni i pełni nadziei, a zatem nie zrazili się niepowodzeniem i ze zdwojoną siłą starali się rozwiązać wcześniejsze problemy. W trakcie wyjazdu studyjnego uczniowie przeprowadzili wywiady z klientami zarówno polskich, jak i niemieckich warsztatów samochodowych, dzięki którym uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

Kolejny dzień pracy zwieńczony został wizytą eksperta branżowego, który starał się pomóc w nawiązaniu współpracy polsko-niemieckiej  poprzez fachową wiedzę i doświadczenie, wynikające z wieloletniej działalności na rynku.

Osiągnięte rezultaty z zajęć przedstawiano każdego dnia na forum w postaci prezentacji oraz konstruowano wnioski i założenia do dalszej pracy, która zbliżała uczniów do uzyskania rozwiązań.
Odpowiedź na postawione pierwszego dnia pytanie „Konkurencja, czy współpraca ?” – nie była jednoznaczna. Istnieje jeszcze wiele barier dla przyszłego pracownika, niezależnie od narodowości, które ograniczają przepisy prawne. Mimo tego młodzież skłoniła się ku współpracy, pod warunkiem rozwiązania paru podstawowych kwestii, na które ma wpływ. Są to:
- bariera językowa ( nauka języków obcych jest nieunikniona ),
- obalenie istniejących stereotypów Polak – Niemiec,
- nabycie odpowiednich kwalifikacji umożliwiających pracę za granicą.
Podsumowując wizytę stwierdzamy, iż młodzież kreuje pozytywny wizerunek przyszłości. Bez względu na narodowość jest nastawiona optymistycznie do wszelkich problemów, a jej zapał w próbach ich rozwiązywania jest nieograniczony. Cieszymy się, że udział w projekcie zaowocował nawiązaniem nowych kontaktów, pozyskaniem doświadczeń, a przede wszystkim podniesieniem poziomu umiejętności językowych.

Projekt uświadomił uczniom, iż sukces rodzi się ze współpracy i dobrych chęci, a tego młodym mechanikom z Zasadniczej Szkoły Zawodowej Nr 1 przy Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. kpt. hm. Andrzeja Romockiego „MORRO” w Barlinku nie brakuje.

M. Lewandowska, Ł. Jędrzejewski

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież