Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI

 BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI


 piątek 29 marca 2024r.   imieniny: Eustachy, Ostap, Wiktoryn

Reklama

Gomex Krzysztof Goryński

Szkoła Kierowców EFEKT

Mariusz Kuziel - Lewica

BARLINEK W NASZYCH SERCACH - Koalicja Obywatelska

TAK dla samorządu - PIS

KOALICJA SAMORZĄDOWA OK SAMORZĄD

INICJATYWA DLA BARLINKA

A A A
0 1 1 1 1 1
Image
Monitoring
Wpływ zabezpieczeń i monitoringu na bezpieczeństwo osób i mienia. Corocznie w Polsce dokonywanych jest około 350 000 włamań, 40000 rozbojów, z czego około 20 000 w miejscach publicznych. Ogólna tendencja wskazuje na stały wzrost przestępczości.

Po co monitoring wizyjny?
W strefach objętych zasięgiem kamer następuje radykalne zmniejszenie (w niektórych przypadkach nawet do zera) napadów, wybryków chuligańskich, kradzieży, niszczenia mienia, wzrasta przestrzeganie zasad ruchu drogowego. Dla przykładu w przestępczość w monitorowanym rejonie Radomia spadła o 50%. W przypadku innych miast wskaźnik ten sięga 25-75%
Warunkiem koniecznym dla zaistnienia tych zmian jest sprzężenie monitoringu ze działaniem służb interwencyjnych: policji oraz Straży Miejskiej. Prawidłowa organizacja pozwala, tak jak w przypadku Radomia, na dotarcie patrolu do miejsca wskazanego przez operatora systemu wizyjnego w ciągu 2 minut.

Monitoring wizyjny pozwala na „odzyskanie” do celów handlowych, turystycznych czy kulturalnych centrów miast oraz dworców. Trzeba jednak pamiętać, że wprowadzenie monitoringu nie wpływa w sposób znaczący na obniżenie przestępczości w skali całego miasta, gdyż następuje zjawisko „spychania” zjawisk patologicznych w strefy nie podlegające monitorowaniu.

Zalety instalacji monitoringu
Monitoring miejski nie jest tylko narzędziem służącym w rozstrzyganiu spraw związanych z wykroczeniami, przestępstwami karnymi, ale również może być pomocny w zabezpieczaniu imprez sportowych i kulturalnych, czy też jest pomocny do szybkiej oceny sytuacji na ulicach, skrzyżowaniach, co znacznie ułatwia kierowanie ruchem.

Image 
Kamery przed budynkiem angielskiego parlamentu

Jak wprowadzać monitoring wizyjny - przykład kielecki.
Przede wszystkim realizacja tego zadania musi odbywać się w ścisłej współpracy z Policją i Strażą Miejską. W przypadku Kielc na podstawie danych z ostatnich dwóch lat, przeprowadzono analizę miejsc zagrożeń – sporządzając odpowiednią mapę, stanowiącą podstawę do planu rozmieszczenia kamer. Uzgodniono, że stanowisko monitorowania powinno znaleźć się w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska dowodzenia Policji, zapewniono odpowiednie środki łączności bezprzewodowej z wozami patrolowymi i przewodowej z komisariatami znajdującymi się w pobliżu planowanego rozmieszczenia kamer.

Zadbano o zarezerwowanie odpowiedniego pomieszczenia oraz obsady ludzkiej. Centrum monitorowania może znajdować się również w siedzibie Straży Miejskiej, jednak trzeba pamiętać o uzgodnieniach związanych z łącznością i organizacją współpracy z policją.
Istotne znaczenie ma przygotowanie organizacyjne Centrum monitorowania. W Radomiu ze względu na ograniczenia wynikające z limitowanego do 4 godzin czasu ciągłej pracy przy monitorze obsadę stanowią 2 osoby, co w połączeniu z koniecznością pracy ciągłej wymagało zatrudnienia 10 osób do obsługi stanowiska. Sprawą często nie zauważana jest fakt, iż system monitoringu wymaga zatrudnienia lub oddelegowania operatorów, co pochłania dodatkowe środki.

Jak organizować, jak finansować?
Z reguły inicjatywę podejmuje Samorząd, ale w niektórych przypadkach pierwsze kroki były podejmowane przez Policję i Straż Miejską.
Finansowanie najczęściej następuje z środków samorządowych, jednak jest możliwa partycypacja w kosztach ze strony policji (wiąże się to jednak z wcześniejszym przesunięciem odpowiednich środków z puli Wojewody). Możliwe jest również finansowanie ze składek sponsorów (tak zbudowano system monitoringu w Radomiu). Należy w tym celu założyć odpowiednią Fundację, tak aby na jej rachunek mogły wpływać środki od zainteresowanych. Zainteresowanymi w finansowaniu takich przedsięwzięć mogą być lokalne banki, właściciele firm handlowych, restauracji, firmy ubezpieczeniowe, mieszkańcy. Należy ustalić czytelne sposoby rozliczenia inwestycji.
Policja kielecka szacuje, że przy spadku przestępczości w rejonie monitorowania o 20 – 30% zwrot poniesionych kosztów nastąpi w ciągu jednego roku.

REKLAMA

Trzeba pamiętać o wyznaczeniu Urzędu i osoby kierującej inwestycją (konieczne uzgodnienia z Zarządem Dróg, Telekomunikacją, prywatnymi właścicielami). Przykładowo instytucją nadzorująca wykonanie inwestycji w Gdańsku był Zarząd Dróg i Zieleni Miejskiej. Właścicielem systemu powinno być miasto, i to ono powinno zarezerwować środki na późniejszą modernizacje, konserwacje i naprawy sprzętu (konserwację należy przeprowadzić dwa razy w roku: przed zimą i na wiosnę). W umowie z wykonawca warto zwrócić uwagę na czas wykonania ewentualnych napraw.
Należy podkreślić dużą aprobatę społeczną dla takich inwestycji. W Radomiu, w plebiscycie lokalnego radia, budowa systemu monitoringu została uznana za najważniejsze wydarzenie w mieście.

Najczęstsze błędy techniczne i wskazówki projektowe.
Do najczęstszych błędów należą: złe rozmieszczenie kamer, kamery o nieodpowiedniej czułości, złe oświetlenie obserwowanego terenu, obudowy kamer nieprzystosowane do warunków zewnętrznych, system zapisu ze zbyt dużymi odstępami czasowymi pomiędzy rejestrowanymi klatkami.
W procesie projektowania należy doprecyzować, które z kamer powinny służyć np. do rozpoznawania osób, a które do stwierdzenia obecności. Warto wiedzieć, że rozpoznanie osoby wymaga, by zajmowała ona przynajmniej 120% wysokości monitora.
Praktycy zwracają uwagę na dużą przydatność kamer w obudowach kulistych z przyciemnionymi szybami, z głowicami obrotowymi i zoomem (estetyczna obudowa przypominająca lampy, niewidoczne położenie kamery – powodują, że są one mniej narażone na zniszczenie, istnieje możliwość oglądania wybranych elementów terenu, jak i całej panoramy, nie ma możliwości obserwacji jaki rejon jest aktualnie obserwowany).
Projektując system warto zastanowić się nad centralnym zasilaniem i podtrzymaniem pracy w razie przerw w dostawie energii elektrycznej. TP S.A. zezwala na prowadzenie w kanałach instalacji zasilających z prądem stałym do 90V.
Przydatne jest zapewnienie łączności interkomowej pomiędzy miejscem, w którym znajduję się kamera, a Centrum. Umożliwia to instalację słupków alarmowych (po naciśnięci guzika osoba jest widoczna na ekranie monitora i jest możliwy kontakt głosowy).

Monitoring bezprzewodowy
Budowa instalacji bezprzewodowych jest niejednokrotnie jedyną możliwością instalacji monitoringu w mieście technologia analogowa nie oferowała takich możliwości ze względu na problemy z zakłóceniami i sterowaniem kamer obrotowych.

Modelowy monitoring miasta i szkół w Oświęcimiu. W Oświęcimiu uruchomiono nowoczesny system bezprzewodowego monitoringu w technologii CCTV IP. Programem Bezpieczne Miasto Oświęcim zostało objęte nie tylko centrum miasta, ale także 3 szkoły i przedszkole.

W pierwszym etapie zainstalowanych zostało 19 kamer IP firmy ACTi oraz wideo serwer, który umożliwił włączenie do systemu 4 kamer analogowych z istniejącej już instalacji. W każdej szkole zamontowano po 4 kamery K1311 oraz serwer do lokalnej rejestracji i podglądu obrazu. Podział instalacji na małe autonomiczne sektory pozwolił na wydłużenie czasu archiwizacji (tylko 4 kamery na serwer) i optymalizacje parametrów obrazu bez nadmiernego obciążania sieci. Sygnał z kamer zainstalowanych w szkołach i na ulicach jest przesyłany drogą radiową do centrum monitoringu znajdującego się w komendzie Straży Miejskiej. Do transmisji w paśmie 5GHz wykorzystano punkty dostępowe, które umożliwiły płynny transfer obrazu z 19 kamer oddalonych od siebie nawet o kilka kilometrów. Pomimo zastosowania lokalnej rejestracji, w celu zwiększenia bezpieczeństwa, Straż Miejska zdecydowała się na dodatkową rejestracje materiałów w centrum monitoringu. Aby odciążyć łącza radiowe wykorzystane zostały funkcje zdalnego nagrywania według harmonogramu i detekcji ruchu.

Szkoły
Przestępstwa, na które narażeni są przebywający na terenie szkoły to: różnego rodzaju kradzieże odzieży lub innych rzeczy osobistych, wymuszenia i zastraszenia szczególnie uczniów młodszych klas przez ich starszych rówieśników. Coraz częściej dochodzi do groźnych pobić i przestępstw związanych z rozprowadzaniem środków odurzających. Należy uzmysłowić sobie, że nawet bardzo dobra edukacja nie rozwiąże tego problemu, z kolei monitoring może go znacznie ograniczyć.
Zarejestrowane sytuacje mogą być często jedynym dowodem przestępstwa, gdy świadkowie takich zdarzeń nie chcą “zeznawać” w obawie o odrzucenie ich ze strony swoich kolegów, lub w obawie o własne bezpieczeństwo. Monitorując zapewniamy bezpieczeństwo przebywającym osobom, jak również chronimy przed dewastacją obiekty, urządzenia będące własnością szkoły.

Przede wszystkim musimy obserwować wszystkie możliwe wejścia na teren budynku szkoły. Tutaj należy prowadzić taki monitoring, aby możliwa była jednoznaczna identyfikacją osób wchodzących. Taki podgląd zapewnią kamery umieszczone w bliskiej odległości od wejścia lub kamery z wąskokątnymi obiektywami (długie ogniskowe - teleobiektywy), które będą miały w swoim polu widzenia jedynie drzwi wejściowe. Takie rozwiązanie da nam pewność, że na zarejestrowanym materiale będziemy mieli informacje szczegółowe na temat wyglądu potencjalnego sprawcy wykroczenia, które może mieć miejsce na terenie szkoły.

Następnymi miejscami, w których powinniśmy zainstalować kamery są korytarze i szatnie. Szczególnie w tych pomieszczeniach, kamery powinny być umieszczone jak najwyżej. Z jednej strony - usytuowanie takie zapewni największą powierzchnię podglądu. Monitorowany będzie przecież tłum ludzi, a zbyt niskie zamocowanie kamer, spowoduje, że monitorowane będą jedynie osoby znajdujące się najbliżej kamery. Z kolei dalsze osoby będą przysłonięte przez poprzedników. Z drugiej strony, montaż taki zapewni bezpieczeństwo kamery.

Ze względu na charakter pomieszczenia (korytarz jest zazwyczaj długi, i wąski) należy zastosować większą liczbę kamer. Wówczas, należy tak rozmieszczać kamery, aby każda z nich miała drugą w swoim polu widzenia (np. na dwóch przeciwległych końcach korytarza). Zapewni to możliwość zarejestrowania sprawcy uszkodzenia jednej z kamer.

Najbardziej dyskusyjnym miejscem montowania kamer są łazienki i ubikacje. Czy pomieszczenia te powinny być monitorowane? Z punktu widzenia dyrektorów tych placówek, właśnie w tych miejscach dochodzi do największej ilości aktów chuligaństwa. Często również pomieszczenia te wykorzystywane są jako palarnie papierosów.

Zastosowanie monitoringu i rejestracji zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów i grona pedagogicznego. Znacznie ogranicza zniszczenia mienia szkoły, a tym samym prowadzi do zaoszczędzenia znaczącej kwoty pieniężnej wydawanej corocznie na bieżące remonty. Tym, sposobem w bardzo szybkim czasie następuje zwrot kosztów poniesionych w związku z zakupem i instalacją tego systemu.

W szkołach, w których zamontowano już kilka kamer dało się zauważyć tak dużą poprawę bezpieczeństwa (zmniejszenie różnego rodzaju wybryków, aktów chuligaństwa), że dyrektorzy szkół, a nawet bardziej komitety, rady rodziców podejmują decyzję o dalszej rozbudowie systemu CCTV.

Więcej: www.dipol.com.pl

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież