Serwis informacyjny mieszkańców Barlinka i okolic

 

BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI

 BORNE FURNITURE Sp. z o.o.

 KWW Bernardy Lewandowskiej AKTYWNI


 piątek 29 marca 2024r.   imieniny: Eustachy, Ostap, Wiktoryn

Reklama

Gomex Krzysztof Goryński

Szkoła Kierowców EFEKT

Mariusz Kuziel - Lewica

BARLINEK W NASZYCH SERCACH - Koalicja Obywatelska

TAK dla samorządu - PIS

KOALICJA SAMORZĄDOWA OK SAMORZĄD

INICJATYWA DLA BARLINKA

A A A
0 1 1 1 1 1
Image
M/S Barlinek - historia nieznana
Dokładnie 11 listopada przypada 42 rocznica zwodowania statku m/s Barlinek. Ten masowiec, ale również i drobnicowiec, został zbudowany w Stoczni „Wisła” w Gdańsku dla Polskiej Żeglugi Morskiej.  Należał do jednego z „trojaczków” a jego „rodzina” to m/s Hajnówka i m/s Ruciane.

Zwodowano go 11.11.1972 r a jego matką chrzestną była Przewodnicząca Rady Zakładowej Zakładów Przemysłu Drzewnego w Barlinku, Halina Garbacz. M/s Barlinek został ukończony i przekazany armatorowi 30 czerwca 1973 i wszedł do eksploatacji w transporcie tarcicy do Anglii w czarterze firmy Paged. W dziewiczym rejsie statkiem dowodził kpt. Leszek Skulski. 15 listopada 1975 r. m/s Barlinek trafił na sztormową pogodę i o mało co nie poszedłby na dno. Ładunek tarcicy przesunął się i statek znalazł się w ogromnym niebezpieczeństwie, pozostając w 30 stopniowym przechyle.

Podjęto decyzję o zrzuceniu ładunku pokładowego, co uchroniło statek przed pewnym zatonięciem. Była to tzw. awaria wspólna, czyli nadzwyczajna sytuacja, w której przewoźnik morski świadomie i rozsądnie ponosi koszty w celu uratowania statku przed grożącym niebezpieczeństwem. Może to być np. poświęcenie części bądź całości ładunku. 13 maja 1976r. m/s Barlinek został przekazany do floty PŻM i woził m.in. węgiel do Szkocji.

REKLAMA

W latach kolejnych był przekazywany armatorom w Kołobrzegu, Nigerii i Ghanie. Dwukrotnie zmieniał nazwę, najpierw na Princess Doborah później na Suwe Star. Niestety dziś nie znamy dalszego losu statku. Prawdopodobnie nie ma go już w eksploatacji. O jednostce wspomina kronika miasta Kołobrzeg. 31 grudnia 1978 roku Wojewoda Koszaliński z uwagi na trudne warunki atmosferyczne wprowadził na terenie województwa stan klęski żywiołowej. Miasto było całkowicie sparaliżowane opadami śniegu i temperaturą poniżej 20 stopni Celsjusza. Bałtyk okazał się równie niełaskawy i wtedy to statek "Barlinek" 6 godzin przedzierał się od główek portowych do nabrzeża.

Ciekawą historię m/s Barlinek posiadają również archiwa IPN. Wszystko to za sprawą operacyjnego sprawdzenia kryptonim „Śluza”. M/S Barlinek wyszedł w rejs z Kołobrzegu nocą 21 września 1985 roku. Po przypłynięciu do Holtenau nagle na pokładzie pojawił się nieznany nikomu człowiek i po ucieczce szybko oddalił się od nabrzeża. Według zeznań mężczyzna ten był średniego wzrostu, z jasnymi i bujnymi włosami, ubrany  w bardzo luźny szary sweter i płócienne spodnie. Nikt z załogi statku nie zauważył, aby w Kołobrzegu wsiadł na jednostkę jakiś pasażer „na gapę”. Nie był to również nikt z członków załogi. Podjęto decyzję o wszczęciu śledztwa.

Image

Tajny współpracownik o pseudonimie „Bogdan” (członek załogi m/s „Barlinek”) otrzymał zadanie ustalenia możliwości dokonania zablindowania, czyli ukrycia się na statku. Niestety nic nie udało mu się w tej sprawie ustalić. Siatka tajnych agentów działających na terenie Kołobrzegu również nie uzyskała żadnej informacji w sprawie ucieczki statkiem m/s Barlinek. Sprawa ta prowadzona była dwa lata, jednak nie dokonano w tym czasie żadnych ustaleń. Śledztwo zakończono w kwietniu 1987 roku i przyjęto, że ze statku zszedł jakiś handlowiec i nie była to próba nielegalnego przekroczenia granicy. Dziś tą sprawę pamiętają tylko archiwa Instytutu Pamięci Narodowej.

Niezwykłe archiwa, ale już te domowe, posiada Halina Garbacz – matka chrzestna m/s Barlinek. Jest to m.in. toporek, którym zwolniła stopery mechaniczne statku, pamiątkowo oprawiony korek od szampana, który rozbiła o kadłub statku, medale i wyróżnienia, telegrafy, wycinki prasowe oraz zdjęcia. Niektóre z tych pamiątek, dzięki uprzejmości Pani Haliny, mogą Państwo obejrzeć na fotografiach.

Dane techniczne m/s Barlinek:
Sygnał rozpoznawczy – SQCO
Port macierzysty – Szczecin, (1976) Kołobrzeg
Tonaż – (1973) 807 BRT, 362 NRT, 1971 DWT, (1976) 1079 DWT
Wymiary – 59,80 x 10,22 x 4,20 m
Pokłady/ładownie – 1
Załoga – 14
Napęd – 1 x Zgoda – Sulzer 6TD36
Moc – 900 KM(662 kW)
Prędkość – 11,4 w
Klasa – PRS
Numer IMO – 7303451

monikary

Komentarze

Dodaj komentarz


Wpisy wulgarne, zawierające błędy ortograficzne, hejt, kłótnie, obsceniczne czy obrażające innych komentatorów i naruszające podstawowe zasady netykiety (np. pisane DUŻYMI LITERAMI), nie będą publikowane. Zapraszamy do kulturalnej dyskusji. Nie odpowiadamy na anonimowe komentarze. Zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj? Napisz do nas redakcja@barlinek24.pl lub użyj przycisku "Zgłoś administratorowi". Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy. Prosimy nie podpisywać anonimowych komentarzy z imienia i nazwiska. Regulamin komentarzy.

Twój komentarz nie został opublikowany? Skorzystaj z fb i komentuj pod postem na naszym profilu B24.

Kod antyspamowy
Odśwież